20 maart 2013

Kokosclafoutis met basilicumperen

De eerste keer dat ik bij L. thuis was, zette ik 24Kitchen aan. Zijn reactie was nogal scherp. “Zet je nou serieus een kookprogramma op? In mijn huis?” Waarschijnlijk wist hij niet eens dat hij deze zender kon ontvangen. Hij verklaarde me in ieder geval op weinig subtiele wijze voor gek.

Een paar weken later zette hij zelf, op eigen initiatief, 24Kitchen op. Dat op zich was al verbazingwekkend. Rudolph’s Bakery was bezig, en hij maakte een kokosclafoutis met basilicumperen. L. keek me aan en zei: “Dat ziet er lekker uit! Kunnen wij ook wel eens maken.” Ik controleerde nog even of ik goed had verstaan dat hij ‘we’ zei, en dat bleek het geval. Dus maakten we samen dit fijne toetje.

Het is geen doorsnee smaakprofiel, want de peer met witte wijn en basilicum is wel echt heel erg bijzonder. Maar als je weer eens zin hebt in iets anders, dan is dit toetje zeker een idee.

En L.? Die zit as we speak al een uur 24Kitchen te kijken. Zonder mij. 



Recept van Rudolph's Bakery
Ingrediënten:
  • Voor de basilicumperen
  • 3 conference peren
  • 1 fles witte wijn
  • 50 g suiker
  • 1 bosje basilicum
  • Voor de Kokosclafoutis
  • 1 vanillestokje
  • 200 ml melk
  • 200 ml kokosmelk
  • 80 g rietsuiker
  • 4 eieren
  • 160 g bloem
  • 25 g kokosrasp 

Bereiding:
  • Breng de wijn met de suiker aan de kook. Schil de peren, halveer ze en verwijder het klokhuis. Hak de basilicum en voeg samen met de peren toe aan de wijn. Kook de peren 4 minuten en laat ze circa 3 uur in het vocht afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 170 ºC. Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Meng de kokosmelk en de melk met de rietsuiker, vanillemerg, eieren en de bloem. 
  • Vet de taartvorm in. Snijd de peren in repen en leg ze trapsgewijs in de taartvorm. Schenk het eiermengsel over de peren en bestrooi met kokosrasp. Bak de clafoutis in circa 45 minuten gaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...