19 februari 2012

Zelfgemaakte hartjesbonbons

Natuurlijk begrijp ik dat ik deze bonbons beter vóór Valentijnsdag had kunnen laten zien. Het punt is alleen dat ik deze bonbons voor mijn lief heb gemaakt en ik wilde niet dat hij van tevoren al wist wat hij zou krijgen. Dus noem ik het gewoon hartjesbonbons. En natuurlijk hoef je ze niet de vorm van een hartje te geven. Elke andere vorm is ook goed.


De vulling van deze bonbons is eigenlijk precies hetzelfde als de vulling van een cakepop, namelijk verkruimelde cake gemengd met een soort glazuur of botercrème. Het grote verschil is alleen dat deze bonbons niet op een stokje zitten en dus geen ‘(lolli)pop’ zijn.


Ik heb voor dit recept zelf een cake gebakken maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kan er ook gewoon een kopen in de supermarkt. Dat is het voordeel van dit recept, het is net zo veel werk als je er zelf van maakt. Dat geldt ook voor de botercrème. Ik maakte er een van 30 gram stijfgeklopt eiwit, 60 gram suiker en 120 gram zachte boter, maar je kan ook glazuur kopen. En aangezien ik niet aan kunstmatige kleurstoffen doe gebruikte ik bietensap voor het mooie roze kleurtje, maar een potje voedingsmiddelenkleurstof werkt ook.


Ingrediënten:
  • 500 gram cake
  • 200 gram botercrème
  • 1 eetlepel bietensap
  • 200 gram pure chocolade
  • Poedersuiker om het werkblad te bestrooien

Bereiding:
  • Verkruimel de cake met je elektrische mixer tot kruimels. Zorg dat er geen grote stukken meer in zitten. Meng hier de botercrème en het bietensap doorheen. Dit gaat het snelst met je handen. Meng tot je de textuur hebt van een zacht deeg. Pak het deeg in met plastic folie en laat een uur opstijven in de koelkast.
  • Bestrooi je werkblad met wat poedersuiker en rol de vulling hierop uit tot een dikte van 0,5 – 1 cm dik. Steek hier met een koekjessteker hartjes uit. Laat deze hartjes weer 30 – 45 minuten opstijven in de koelkast.
  • Smelt de chocolade. Wentel de hartjes snel in de gesmolten chocolade en leg ze op bakpapier om uit te harden. Bewaren in de koelkast en 15-30 minuten voor het opeten op kamertemperatuur laten komen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...