15 augustus 2016

Matcha latte

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik ben een beetje een vreemde als het om drankjes gaat. Eigenlijk drink ik alleen water en thee, en die laatste alleen als het buiten koud is. Heel af en toe gaat er heus wel een kopje koffie, glas frisdrank of een wijntje in, maar dat zijn uitzonderingen.

Maar er lijkt concurrentie te zijn, namelijk de matcha latte. Matcha is niet meer dan groene thee. Maar in plaats van de blaadjes te laten trekken in heet water worden de blaadjes gedroogd en vermalen tot poeder om vervolgens te mengen met heet water. Omdat je het hele blad gebruikt, zijn de gezondheidsvoordelen die we kennen van een kopje groene thee ook veel sterker aanwezig. Bovendien zit er redelijk wat caffeïne in, dus het geeft je ook nog eens een goede energieboost. En omdat ik de latte maak met koude melk, kan dit drankje ook prima op warme dagen.

Een kopje groene thee, maar dan net even anders. De smaak is bijzonder, en niet iedereen vindt het lekker. Het is écht groen, haast grasachtig. Persoonlijk vind ik het heerlijk, maar het moet je ding zijn. Mocht je het eens willen proberen, ga er dan eens voor. Je kan deze latte maken met matcha, maar je kan er nog veel meer kanten mee op. Experimenteer dus vooral!

Eigenlijk maak je matcha met een speciaal soort garde omdat het poeder nogal lastig oplost in het kokende water. Die heb ik niet, dus ik gebruik een staafmixer. Net zo makkelijk. Je kan de latte ook in een blender maken. 



Ingrediënten:
  • ½ tot 1 theelepel matchapoeder (afhankelijk van hoe sterk je de smaak wilt)
  • 150 ml kokend water
  • 50 ml melk (soort naar keuze, ik gebruikte amandelmelk)
  • Optioneel: wat suiker, honing of agavesiroop
Bereiding:
  • Doe de matcha samen met het water en de melk in een maatbeker en meng met de staafmixer tot alle matcha goed is opgelost en je een mooi schuimlaagje hebt. 
  • Breng op smaak met de suiker en serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...