2 mei 2016

Zoete aardappelcurry met tofu

Zo, de Vegan Challenge is officieel ten einde. De hele maand april at ik niets dierlijks. Geen vlees, geen zuivel, geen eieren, zelfs honing heb ik laten staan. Ik dacht van tevoren dat ik dat vreselijk moeilijk zou vinden, want ik at nou eenmaal veel kaas en eieren. En wat blijkt? Het is me reuze meegevallen! Natuurlijk zijn er momenten geweest dat ik best een stukje gorgonzola wilde verkruimelen over mijn witlof, of dat het gebakken eitje met spek dat Laurens op zijn broodje had tijdens het zondagse ontbijt mijn naam leek te roepen. Maar die momenten zijn op 1 hand te tellen.

Mijn grootste les tijdens dit experiment, is dat het echt niet moeilijk is om vegan te eten zolang je maar genoeg smaak aan je gerechten toevoegt. In de vorm van kruiden of sausjes. Bijvoorbeeld onderstaand gerecht. Door de currypasta zit dit gerecht bomvol smaak en mis je het vlees echt niet. De tofu en de papadums zorgen voor een goede dosis proteïnen en na het eten ben je goed voldaan. Een succesnummer!

Oh, en de oplettende lezer denkt nu misschien: jij eet toch niet uit potjes en pakjes? Dat klopt. Maar in het begin van de challenge was ik even zoekende en heb ik ‘gezondigd’. Inmiddels is mijn huis weer pakjes- en zakjesloos.

Wil je meer weten over hoe ik de Vegan Challenge heb ervaren, wat het precies is en hoe ik nu verder ga qua eten? Laat me dat dan even weten in de comments. Dan schrijf ik er een blog over. 



Voor 3-4 personen, geïnspireerd op een recept uit Allerhande 03-2016
Ingrediënten:
  • 300 g tofu
  • 85 g tikka masala (potje 160 g, die van Patak's is vegan)
  • 750 g zoete aardappelen
  • 2 el zonnebloemolie
  • 400 ml kokosmelk
  • 400 g spinazie
  • 250 g tuinerwten uit de diepvries
  • 6-8 pappadums 
  • 15 g koriander (bakje)

Bereiding:
  • Pers de tofu. Leg hiervoor een schone theedoek op een snijplank. Snijd de tofu in de lengte in twee plakken, leg op de theedoek en vouw de randen van de doek over de tofu. Zet een zware pan (of iets anders zwaars) op de tofu en laat 30 min. staan, zodat er zo veel mogelijk vocht uitkomt. Door dit te doen, absorbeert de tofu de marinade beter en bakt hij straks krokanter.
  • Snijd de tofu in blokjes van 1x1 cm. Meng met de helft van de tikka masala en laat minstens 20 min. staan.
  • Schil ondertussen de zoete aardappel en snijd in blokjes van 1½ cm. Verhit de helft van de olie in een hapjespan en bak de aardappel en de rest van de kruidenpasta 2 min. op middelhoog vuur. Voeg de kokosmelk toe, breng aan de kook en laat 10 min. koken met de deksel op de pan. Voeg de spinazie toe en laat in delen slinken. Voeg de tuinerwten toe en laat de curry nog 1 min. koken.
  • Verhit ondertussen de rest van de olie in een koekenpan en bak de tofu in 8 min. goudbruin en knapperig. Keer regelmatig. Bak ondertussen de pappadums volgens de aanwijzingen op de verpakking, of door ze één voor één een minuut in de magnetron te doen. Je kan ook kant en klare pappadums gebruiken, daar hoef je niets mee te doen. 
  • Snijd de koriander grof. Verdeel de curry over de kommen en verdeel de tofu erover. Garneer met de koriander. Serveer met de pappadums.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...