9 mei 2016

Noedels met knapperige teriyaki-tofu

Als het woord tofu valt, haken veel mensen direct af. Tofu is vies, tofu is te sponzig, tofu is iets dat alleen vegetariërs eten omdat ze anders per direct dood neervallen van eiwittekort. Zoiets.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat mensen het dan simpelweg nooit goed klaargemaakt hebben. Tofu is fantastisch want het is neutraal van smaak en absorbeert alles wat je er op doet. Een ideaal ingrediënt dus, omdat je het werkelijk voor ieder recept passend kan maken. En sponzig is tofu alleen als je het niet lang genoeg bakt. En niet alleen vega’s vinden tofu lekker. I’m just saying.

In dit gerecht is de tofu super smaakvol, lekker knapperig en geschikt voor vleeseters en vega’s. Dus als jij een tofu-scepticus bent, dan daag ik je uit om dit recept eens te proberen en me te laten weten hoe je het vond.

Ik maakte deze teriyaki-tofu met de teriyaki mirinsaus van Yama maar kies vooral voor een sausje dat je zelf lekker vindt. Je kan ook een ander soort saus gebruiken.



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 200 gram tofu
  • 100 ml teriyakisaus + extra
  • 1 el water
  • 2 el zonnebloemolie
  • 1 ui, gesnipperd
  • ½ rode paprika, in blokjes
  • 2 teentjes knoflook, fijn gehakt
  • 300 gram gemengde bonen (ik gebruikte mais, kidneybonen en sperziebonen)
  • 200 gram noedels
Bereiding:
  • Begin met het persen van de tofu. Dit doe je door het stuk tofu in te wikkelen in een theedoek, daar een snijplank op te zetten hier vervolgens iets zwaars op te zetten. Bijvoorbeeld een pan gevuld met water of een paar blikken bonen. Laat dit 30 minuten zo staan. Dit proces is erg belangrijk voor het eindresultaat, sla dit dus niet over. 
  • Snijd de tofu in blokjes en meng de teriyakisaus met het water. Doe de tofublokjes hierbij en laat de blokjes zo lang mogelijk marineren. Ik zet de blokjes meestal in de ochtend in de marinade zodat ik ze ’s avonds kan gebruiken.
  • Verwarm de zonnebloemolie in een koekenpan op hoog vuur. Bak hierin de tofublokjes tot ze goudbruin zijn gebakken. Zet dan het vuur iets lager en voeg de ui en paprika toe. Bak tot ook deze goudbruin is. Voeg dan de knoflook en de gemengde bonen toe en roer door tot het warm is. Voeg eventueel wat extra teriyakisaus toe als het mengsel te droog is. 
  • Kook intussen de noedels en meng deze daarna met het bonen-tofumengsel. Serveer meteen.
Dit artikel bevat een product dat is opgestuurd door PR-bureau of merk. Dit is niet van invloed op mijn mening. Ik word niet betaald voor het schrijven van dit artikel. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...