16 mei 2016

Gezond en snel banana bread

Ik ben gek op banana bread. En hoewel het heel gezond klinkt, is het eigenlijk meestal niet zo gezond. Veel boter of olie, veel suiker en gewone witte bloem maken het nu niet bepaald een product dat je net zo vaak als brood zou moeten eten. Een ietwat misleidende naam dus.

Nu niet meer! Dit recept voor bananenbrood is niet alleen vetvrij en gemaakt met volkorenbloem, het is ook nog eens vrij van geraffineerde suikers. En nu hoor ik je denken: precies, droog en smaakloos dus. En eerlijk is eerlijk: dat dacht ik zelf ook toen ik dit bananenbrood aan het maken was. Maar echt, toen ik het eenmaal proefde bleek het tegenovergestelde waar. Dit brood is lekker smeuiig, heerlijk zoet en je merkt er niets van dat dit brood met volkoren meel gemaakt is.

Bovendien laat het zich goed invriezen. Ik snijd het in plakjes en doe iedere plak in een plastic boterhamzakje. Dat gaat in de vriezer in en elke ochtend haal ik er één uit om halverwege de ochtend op mijn werk op te eten. Dan is hij ontdooid en perfect bij een kop thee of koffie. 



Aangepast van het Forks over Knives kookboek
Ingrediënten:
  • 240 gram volkorenbloem
  • ¾ tl baking soda
  • ½ tl zout
  • 2 tl kaneelpoeder
  • 2 ½ banaan, helemaal fijn geprakt
  • 120 ml maple syrup (of agavesiroop, honing, pannenkoekenstroop, etc)
  • 80 ml ongezoete appelmoes (bijvoorbeeld Hak 0%)
  • 60 ml amandelmelk (of gewone melk, sojamelk, etc)
  • 1 tl vanille extract
  • Optioneel: 4 eetlepels aan extra’s. Ik gebruikte gedroogde cranberries en pompoenpitten, maar je kan bijvoorbeeld ook stukjes chocola, noten of iets anders gebruiken. 
Bereiding:
  • Bekleed een cakevorm met bakpapier en verwarm de oven voor op 175 graden. 
  • Meng de bloem, soda, zout en kaneelpoeder door elkaar. Doe hier de banaan, maple syrup, appelmoes, melk en vanille bij en roer dit met een houten lepel tot een stevig beslag. Roer hier tot slot de extra’s doorheen. 
  • Giet het beslag in de cakevorm en zet in de oven. Het brood is in 55-60 minuten gaar, maar test dit vooral even met een sateprikker of een ongekookt stuk spaghetti. Als je deze midden in de cake steekt en hij is zo goed als schoon als hij er uit komt, is het brood gaar. Laat volledig afkoelen voor je hem opeet.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...