4 mei 2016

Penne met vegan champignon-roomsaus

Als ik denk aan champignon-roomsaus, dan denk ik aan roomboter, slagroom en vooral heel veel vettigheid. Heerlijk! Ik zal er niet over liegen, een goede champignon-roomsaus vind ik echt een traktatie. Maar dat zat er dus ook even niet in vorige maand.

Gelukkig is een goede vegan creatief met koken, en kwam ik al snel tot een andere oplossing. En eigenlijk is dat ook helemaal niet zo moeilijk, want er is tegenwoordig voor elk dierlijk product wel een vegan vervanger. Zo heb ik de afgelopen maand vegan feta voorbij zien komen, maar ook vegan zalmfilet en vegan omeletmix. Dan moet een simpel sausje toch wel lukken.

Ik gebruikte voor dit recept ongezoete plantaardige melk. Welke soort je gebruikt is volledig aan jou, al zou ik zelf gaan voor sojamelk of amandelmelk. Die zijn het romigst en niet zo zoet. Rijstmelk is bijvoorbeeld wat wateriger en van nature redelijk zoet, wat ik minder vind passen bij dit gerecht. 



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 200 gram penne
  • 1 el olijfolie
  • 400 gram champignons
  • ¼ tl tijm
  • ¼ tl oregano
  • 450 ml plantaardige melk
  • 2-3 eetlepels maïzena (afhankelijk van hoe dik je de saus wil hebben)
  • 50 ml sojaroom (optioneel)
  • Zout en peper
  • Peterselie (optioneel)

Bereiding:
  • Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. 
  • Bak de champignons in de olijfolie tot ze mooi goudbruin en gaar zijn. Bak in de laatste minuut ook de tijm en oregano mee. Giet hier de plantaardige melk bij, en laat goed opwarmen. Roer de maïzena los met wat koud water, en giet dit bij de saus. Roer goed door en laat even verwarmen tot je een saus hebt met de gewenste dikte. Voeg eventueel wat sojaroom toe voor extra romigheid. Breng op smaak met flink zout en peper. 
  • Giet de pasta af en meng er de saus doorheen. Maak af met wat peterselie. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...