10 juli 2013

Zelfgemaakt suikerbrood

Eén van mijn favoriete zoetigheden is suikerbrood. Toch ben ik er nooit eerder aan toe gekomen om het zelf te maken. Toen ik er een wilde kopen in de supermarkt, kreeg ik dan ook een sneer van L. “Waarom maak je die niet zelf?” Goed punt. Ik heb het suikerbrood teruggelegd en ben op zoek gegaan naar het recept.

Dit recept kwam ik tegen bij Zoetekauwen. En het was heerlijk! Zoet, kleverig en precies zoals ik had gehoopt. Bovendien was het echt niet zo moeilijk om te maken. Een absoluut herhaalrecept. 



Ingrediënten
  • 450 gram bloem
  • 1 tl zout
  • 1 zakje droge gist
  • 50 gram suiker
  • een theelepel kaneel
  • 50 gram zachte roomboter (mag warm zijn maar niet heet)
  • 1 ei
  • 50 ml gembersiroop
  • 150 ml lauwe melk
  • 250 gram grein- of parelsuiker, minisuikerklontjes of kandijsuiker

Bereiding:
  • Meng de bloem, suiker en kaneel met het gist en het zout. Voeg het ei toe met de gembersiroop, melk en boter. Meng het deeg tot een homogene massa en kneed het vijf tot acht minuten. 
  • Laat het deeg afgedekt een uur rijzen op een warme, tochtvrije plaats. Verwarm de oven voor op 200 graden en kneed de suiker van je keuze door het deeg. Doe het deeg in een ingevet cakeblik en laat het nog een kwartier narijzen. Bak het brood een half uur en laat het afkoelen op een rooster. Snijd het brood pas als het afgekoeld is en eet het met veel roomboter.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...