8 juli 2013

Montiss Gelato ijsmachine

Een aantal jaar terug leende ik eens een ijsmachine. Een onding was het. Hij maakte lawaai, het ijs werd zelfs na een uur draaien niet stevig en de motor begaf het binnen de kortste keren. Kortom, ik was geen fan. Ik was dan ook nogal sceptisch toen ik deze Montiss Gelato ijsmachine mocht testen van fonq.nl.

Wat zeggen zij?
Maak overheerlijke sorbets met deze Montiss Gelato ijsmachine. Het apparaat is ideaal met een capaciteit van 1,5 liter. Het zelfgemaakte ijs is al binnen 30 tot 40 minuten klaar! Stel met behulp van de digitale timer via het LCD-display de juiste tijd in voor het lekkerste ijs, vers gemaakt. Bepaal zelf de ingrediënten; ideaal voor mensen met diabetes of een voedselallergie. De bereiding van het ijs is goed te volgen door de transparante deksel. De deksel heeft een handige vulopening, waardoor ook tijdens het gebruik nog ingrediënten toegevoegd kunnen worden. Denk eens aan lekkere chocoladesnippers of stukjes vers fruit! De Montiss IJsmachine wordt geleverd met een aantal recepten.



Wat zeg ik?
Mijn ervaringen met dit apparaat zijn zeer positief. De recepten die meegeleverd worden zijn ideaal. Makkelijke recepten voor veel verschillende soorten ijs. Wel vind ik het bijzonder dat het basisrecept voor vanille-ijs gebruik maakt van rauwe eidooiers. Zelf zou ik toch gewoon een custard maken. Ik heb het recept overigens wel geprobeerd, en qua smaak had ik er niks op aan te merken.

Je kan anderhalve liter ijs maken in deze machine. Dat lijkt misschien niet veel, maar dat is het wel. Na de eerste keer proberen hadden we genoeg ijs voor ongeveer 4-5 personen. De vulopening is groot genoeg om zonder knoeien je ingrediënten in het apparaat te gieten. 

Het display op de machine is helder en het ingeven van de draaitijd is erg makkelijk. Het gaat met sprongen van 5 minuten. De machine telt af, dus je kan precies zien hoe lang je nog op je ijsje moet wachten.
Zijn er helemaal geen minpunten? Jawel. Het plastic stukje waarmee het mengdeel aan de motor vastgemaakt wordt, raak je makkelijk kwijt. En zonder dat stukje kan je het apparaat niet meer gebruiken. Goed op letten dus. 

Hoe dan ook, deze ijsmachine is in ieder geval een grote sprong vooruit ten opzichte van het onding waar ik een aantal jaar geleden eens mee werkte. De machine is niet fluisterstil maar maakt ook zeker geen lawaai, het ijs wordt snel stevig en de motor kan heerlijk dik roomijs prima aan. Wat mij betreft is deze ijsmachine een absolute aanrader. 



Tips
  • Als je deze, of welke ijsmachine dan ook, gaat gebruiken, zorg er dan voor dat je ijsmengsel koud is. Als je een warme custard in de ijsmachine giet, smelt je bevroren ijselement en zal je ijs nooit stevig worden. Yoghurtijs is wat dat betreft ideaal, want dat is al koud. 
  • Als je stukjes chocolade in je ijs wilt, smelt dan chocola en giet dit druppelsgewijs in de laatste vijf minuten draaien door je ijs. De chocola zal meteen bevriezen in het ijs. Giet er niet teveel chocola in één keer in, want dan smelt je ijs. 
  • Het ijselement, oftewel de onderkant van de machine, kan je het beste een dag van tevoren in de vriezer zetten. Wij hebben ruimte genoeg dus ons element staat inmiddels standaard in de vriezer.

Interesse in deze ijsmachine? Of zoek je een cadeau op het gebied van koken en tafelen? Kijk dan zeker eens hier.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...