24 april 2013

Indonesische filodeegpakketjes met zoete dipsaus

Ik heb een groepje vriendinnen waarmee ik eens in de zoveel tijd afspreek om iets leuks te gaan doen. Meestal eten. Soms uit, soms thuis. Als er thuis gegeten wordt, nemen we allemaal iets lekkers mee. Dit keer had de gastvrouw al bedacht dat het hoofdgerecht Indonesisch zou worden en de verantwoordelijkheid voor het voorgerecht kwam bij mij terecht. En daar moest ik toch even over nadenken.

Omdat ik niet wist wat het hoofdgerecht precies zou zijn, besloot ik maar een Indonesische variant van een filodeegpakketje te maken. Loempia’s moesten namelijk gefrituurd worden en ik wilde de gastvrouw niet met een stinkend huis opzadelen. Deze pakketjes gaan in de oven en zijn goed voor te bereiden en mee te nemen. Bovendien, ook niet onbelangrijk, waren ze erg lekker.

Over het bouillonblokje wil ik trouwens nog even zeggen dat ik het zelf nooit zo bedacht zou hebben, maar van mijn Indonesische ex-schoonouders heb ik het zo geleerd en ik ben een gehoorzaam type. 


Voor 12 pakketjes
Ingrediƫnten:
  • 12 velletjes filodeeg, ontdooid
  • Olijfolie
  • 200 gram rundergehakt
  • 50 gram fijngehakte prei
  • 50 gram fijngehakte witte kool
  • 50 gram fijngehakte wortel
  • 50 gram glasnoodles
  • 1 kippenbouillonblokje
  • ¼ tl gemberpoeder
  • ¼ tl korianderpoeder
  • 2 el ketjap manis
  • 400 gram tomatenblokjes uit blik
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 1 el olijfolie
  • 1 el donkerbruine basterdsuiker
  • 1 el witte azijn 

Bereiding:
  • Bak het rundergehakt rul in een pan. Voeg hier de prei, kool en wortel aan toe en bak op hoog vuur mee tot het gaar is. Bereid intussen de glasnoodles volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet over met koud water en snijd een paar keer door zodat de slierten wat minder lang zijn. 
  • Verkruimel het kippenbouillonblokje over het gehaktmengsel. Roer hier ook de gember, koriander en ketjap door. Voeg tot slot de noodles toe en meng door elkaar. Zet aan de kant om af te koelen. 
  • Vet een cupcakebakvorm in. Leg vervolgens een ingevet velletje filodeeg in een van de cups. Vul dit met een deel van het gehaktmengsel. Knijp het deeg dicht. Herhaal dit met de rest van het deeg. Zet ze afgedekt weg, of bak ze op 180 graden in 15-20 minuten goudbruin. 
  • Fruit de ui op middelhoog vuur in de olie tot het goud begint te kleuren. Voeg de knoflook toe, bak nog 30 seconden door en giet dan de tomaten erbij, samen met de suiker en de azijn. Laat dit geheel 10 minuten pruttelen. Haal dan de staafmixer erdoor tot je een gladde saus hebt. Laat nog minstens 10 minuten zachtjes sudderen, of langer als je een dikkere saus wilt. Laat afkoelen en serveer met de filodeegpakketjes.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...