10 april 2013

Homemade chocoladeboter

Dat eten jeugdherinneringen boven kan brengen, weten we inmiddels. Ik heb het er al eens eerder over gehad.

Dit recept was er weer een uit L. zijn jeugd. Hij vertelde dat hij vroeger chocoladeboter wel eens at. Ik heb het zelf nog nooit geproefd, maar ik kon me voorstellen dat het wel lekker was. Toen hij laatst een pakje zag staan in de supermarkt, was de verleiding ook groot om hem mee te nemen. Maar ineens bedacht hij zich en zei dat hij het net zo goed zelf kon maken.

Het eindresultaat is qua kleur een stuk lichter dan het product dat je in de supermarkt kan kopen, maar qua smaak schijnt het goed te kloppen. Hoe dan ook, het is chocoladerig, zoet en romig. Daar kan weinig mis mee gaan, lijkt me zo.



Ingrediƫnten:
  • 250 gram zachte roomboter
  • 5-6 eetlepels cacaopoeder
  • 150-200 gram poedersuiker 

Bereiding:
  • Klop de roomboter kort door om hem luchtig te maken. Zeef de poedersuiker en de cacaopoeder door elkaar. Hoeveel je van ieder gebruikt is afhankelijk van hoe bitter of zoet je de boter wilt hebben. 
  • Klop de cacao en de suiker in delen door de boter heen. Proef tussendoor of de smaak is zoals je hem wilt hebben. Hoe luchtiger je de boter klopt, hoe makkelijker deze direct uit de koelkast te smeren is. Bewaar in een afsluitbaar doosje in de koelkast.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...