30 september 2016

Niet zomaar… Koekjes!

Een kookboek over alleen maar koekjes is eigenlijk gewoon voor mij geschreven. Zo simpel is het. Ik ben gek op bakken en het liefst bak ik koekjes. Daarnaast ben ik gek op eten en het liefst eet ik koekjes. Kortom: dit boek en ik waren een match made in heaven. 



Schrijver Danny Capon weet waar hij het over heeft. De vakleerkracht patisserie is duidelijk een vakman die zijn kennis over wil brengen. Zijn Vlaamse tongval is ‘hoorbaar’ in de uitgebreide uitleg die hij geeft over grondstoffen, verschillende soorten degen en vaktermen. Tel daarbij op dat veel koekjes een verkleinende naam hebben zoals Knabbelaartjes, marsepeinrotsjes en kaneelwafeltjes en het boek krijgt iets heel warms. Het is een persoonlijk boek dat met liefde voor het vak geschreven lijkt te zijn. 



Toch lijkt daar ook de valkuil in te zitten. Dit boek is geschreven door een ervaren bakker en is niet echt aangepast voor de minder ervaren thuisbakker. Als er bijvoorbeeld bakpoeder in een recept zit, moet je zelf uitrekenen hoeveel dat dan is. Instructies om dit uit te rekenen staan in het begin van het boek, maar het was fijner geweest als dat rekenwerk al voor je was gedaan. Hetzelfde geldt voor de baktijden. Natuurlijk zijn die per oven verschillend en is het van belang dat je kijkt of de randjes goudbruin zijn. En ook al staan er in het begin van het boek uitgebreide instructies voor hoe je het koekje kan beoordelen, een richtlijn qua baktijd is in een koekjesrecept wat mij betreft geen overbodige luxe. 



Met dit boek heb je echt iets moois in handen. Goede recepten van een fantastische bakker, vergezeld door prachtige foto’s, goede achtergrondinformatie en een bulk aan kennis. Het is jammer dat die kennis niet iets toegankelijker is toegepast in de recepten maar een ervaren thuisbakker kan hier goed mee uit de voeten. Maar mocht je de standaard koekjesrecepten zat zijn en jezelf wat meer uit willen dagen, dan is dit boek zeker een aanrader.

Niet zomaar… Koekjes! is verschenen bij Uitgeverij Lannoo.

Deze review bevat een boek dat is opgestuurd door een uitgeverij. Dit is niet van invloed op mijn mening. Ik word niet betaald om deze review te schrijven.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...