5 september 2016

Buffalo wings van bloemkool

Toen ik in april de vegan challenge deed, zag ik ze regelmatig voorbij komen: vegan cauliflower Buffalo wings. Oftewel, kruide gefrituurde ‘kip’, maar dan van bloemkool. En was sceptisch. Want hoewel ik best geloofde dat deze gefrituurde bloemkoolhapjes lekker zouden zijn, kon ik me niet voorstellen dat ze niet naar bloemkool zouden smaken.

Fast forward een maand of vier en Laura en ik besloten ze toch te proberen. Het recept is eenvoudig: bloemkool in roosjes snijden, beslag maken, roosjes door beslag halen en 25 minuten in de oven, sausje erover, nog eens 25 minuten bakken en klaar. Kind kan de was doen.

En toen nam ik een hap, rekenend op die kenmerkende bloemkoolsmaak. Maar die bleef uit. In plaats daarvan proefde ik de kruiden, het krokante laagje, de saus en een vlezige, zachte textuur in het midden. In ieder geval absoluut geen bloemkool. Dit was gewoon ontzettend lekker! Op deze manier weet ik zeker dat je iedereen, van vleeseter tot vegan en van bloemkoolfan tot –hater, aan de bloemkool krijgt. Man, wat is dit goed! Nee, je denkt niet dat je vlees eet, maar je denkt ook zeker niet dat je een kool weg zit te werken. Het enige dat ik kan zeggen is: ga deze maken. Je zal er geen spijt van krijgen!



Aangepast van hot for food
Ingrediënten:
  • 1 flinke bloemkool, in roosjes gesneden
  • 100 gram bloem
  • 200 ml water
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1 tl knoflookpoeder
  • 1 tl kipkruiden
  • Zout en peper naar smaak
  • 3 eetlepels hot sauce (sriracha, Frank’s, etc)
  • 1 eetlepel olijfolie
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Meng de bloem met het water en de paprika, knoflook, kipkruiden en zout en peper tot een glad beslag. Voeg de bloemkool toe en roer door tot alle bloemkool volledig is bedekt door het beslag. 
  • Verdeel de roosjes over de bakplaat en zorg dat ze elkaar niet raken. Laat 25 minuten bakken. 
  • Meng de hot sauce met de olijfolie in een grote kom. Voeg hier de gebakken bloemkoolroosjes aan toe en meng goed door. Verdeel de bloemkool opnieuw over de bakplaat en laat nog eens 25 minuten bakken. 
  • Meteen geserveerd het allerlekkerst, zeker met een goede dip erbij. Maar ook de volgende dag zijn ze nog heerlijk.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...