29 januari 2014

Slawraps met rijst en gehakt

Vriend A. zou voor ons koken. Nu had hij al eens verteld over zijn nasi met gehakt maar ik kon me daar weinig bij voorstellen. Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar de combi van rijst en rul gehakt zag ik niet zo voor me. Hoe dan ook, hij maakte zijn nasi voor ons en deze bleek ontzettend lekker. Zo lekker, dat ik me geïnspireerd voelde om er mijn eigen variant van te maken.

Voor dit recept is het bijna cruciaal te noemen om de rijst de dag van tevoren al te koken. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je rijst een plakkerige bende wordt als je het wilt bakken. 



Voor 4 personen
Ingrediënten:
  • 400 gram rijst
  • 300 gram rundergehakt
  • 1 el zonnebloemolie
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 paprika’s, in blokjes
  • 75 gram doperwten uit de diepvries, ontdooid
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 3 eetlepels ketjap manis
  • 3 eetlepels sojasaus
  • 1 eetlepel komijnpoeder
  • Bladeren van een kropsla
Bereiding:
  • Kook de rijst de dag van tevoren op jouw favoriete manier. Laat afkoelen en zet in de koelkast. 
  • Bak de volgende dag in een wok het gehakt in de zonnebloemolie rul en goudbruin. Voeg de uien en paprika’s toe en bak tot deze zacht zijn. Bak ook het komijnpoeder een minuutje mee.
  • Voeg de rijst, doperwten, knoflook, ketjap en sojasaus toe. Roer om tot de rijst goed warm is en alles bedekt is met een dun laagje van de saus. 
  • Serveer de rijst op de sla. Door de warmte wordt de sla iets flexibeler. Zo kan je de rijst in de sla eten. Overigens ook zonder de sla erg lekker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...