6 januari 2014

Beurre noisettekoekjes

Zoals beloofd een bakrecept met de beurre noisette.

Ik wilde iets bakken met de beurre noisette, maar wist niet wat. Uiteindelijk ging ik voor hele eenvoudige suikerkoekjes. Niet uit luiheid of gebrek aan inspiratie, maar omdat ik de beurre noisette zo goed mogelijk wilde proeven. Deze koekjes leken me daarvoor bij uitstek geschikt.

Ik koos ervoor om ook de extra donkere ‘vaste’ delen van de roomboter te gebruiken en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Het gaf de koekjes net dat beetje extra smaak. Ook vond ik de donkere spikkels in de koekjes erg mooi. 



Ingrediƫnten:
  • 170 gram bloem
  • ½ tl baking soda (zuiveringszout)
  • ¼ tl bakpoeder
  • Snufje zout
  • 115 gram beurre noisette, zacht maar niet gesmolten
  • 150 gram suiker
  • ½ ei
  • 1 tl vanille extract
  • Extra suiker

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Meng bloem, baking soda, bakpoeder en zout door elkaar. Klop in een aparte kom de beurre noisette met de suiker romig. Voeg het ei en de vanille toe en meng nogmaals. Voeg tot slot de droge ingrediĆ«nten toe tot je een glad deeg hebt. 
  • Verdeel het deeg in 12/24 balletjes. Rol alle bolletjes met de bovenkant door de suiker. Leg ze dan, met een paar centimeter ruimte tussen de balletjes, op de bakplaat.
  • Bak ze 8-10 minuten als je 24 balletjes hebt. Voor 12 balletjes heb je ongeveer 13-15 minuten nodig. De koekjes zullen uitlopen tot een prachtig rond, knapperig koekje met mooie barstjes in de bovenkant.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...