27 september 2013

Filipijnse aubergine: Tortang talong

Oftewel aubergine-omelet.

Eerlijk is eerlijk, ik heb geen idee of dit recept authentiek Filipijns is. Sterker nog, ik heb geen flauw idee wat de traditionele Filippijnse keuken inhoudt. Wat ik wel weet is dat ik al weken zin had in aubergine. Vraag me niet waarom, kennelijk heb je dat soms.

Ik wist niet zo goed wat ik dan precies met die aubergine wilde, tot ik die recept per toeval tegenkwam op Pinterest. De volgende dag ging ik gelijk naar de supermarkt om een paar aubergines te kopen. Het eindresultaat was anders dan anders, maar vooral erg lekker. Dit lijkt me een goede vleesvervanger voor een vegetariër, maar het schijnt ook als ontbijt te kunnen. Ik ga het in ieder geval vaker maken. 



Recept van 80 breakfasts
Ingrediënten:
  • 2 aubergines
  • 1 ei
  • Paar eetlepels bloem
  • Zonnebloemolie
  • Zeezout

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Prik de aubergine rondom in en rooster deze in 45-60 minuten tot deze zacht en verschrompeld is. Verwijder voorzichtig de huid maar laat de aubergine heel en laat het topje er aan zitten. Leg de gepelde aubergine in een vergiet en plet deze zachtjes zonder hem kapot te maken. Pers er zo veel mogelijk vocht uit. 
  • Klop je ei luchtig en haal je aubergine eerst door de bloem en daarna door het ei tot deze bedekt is met een egaal laagje. Zet een koekenpan met een laagje zonnebloemolie op het vuur en leg hier de aubergine in. Draai deze om als de ene kant goudbruin is en bak dan ook de andere kant. Laat uitlekken op keukenpapier en bestrooi met zout.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...