25 september 2013

Gezonde kaassaus

Ik hou van pasta met kaassaus. Heel veel kaassaus. Mijn favoriet is op basis van slagroom. Als ik heel eerlijk ben zou ik het wekelijks kunnen eten. Nu denk ik niet dat mijn hart daar heel gelukkig van wordt, dus ga je toch eens op zoek naar een alternatief.

Ik had al eens gelezen dat je gepureerde bloemkool als basis kon gebruiken voor witte sauzen zoals bechamelsaus. Dus besloot ik het eens te proberen voor mijn kaassaus. Het eindresultaat is echt waanzinnig. Natuurlijk, er zit nog steeds kaas in. Maar bloemkool in plaats van slagroom is wat mij betreft een hele vooruitgang. 



Voor 4 personen
Ingrediënten
  • 400 gram pasta
  • 1 flinke bloemkool
  • 50 - 100 ml kippenbouillon (afhankelijk van hoe groot je bloemkool is)
  • 200 gram kaas naar keuze (bijv. Parmezaanse kaas, Gruyère, kruidenroomkaas, etc)
  • Evt wat melk
Bereiding:
  • Kook de bloemkool in een pan water heel erg gaar. Hij moet bijna uit elkaar vallen. Giet af en doe terug in de pan. Doe hier de kippenbouillon bij en pureer met een staafmixer tot het mengsel helemaal glad is. Voeg eventueel wat melk toe om het wat romiger te maken. 
  • Zet de pan weer op het vuur en verwarm de puree. Roer hier de kaas/kazen doorheen tot ze gesmolten zijn. 
  • Kook intussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Roer de pasta door de saus en serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...