6 september 2013

100 Foods: Krekels

Nummer 26 van de lijst. Krekels. Die bleken een uitdaging. Want in Nederland kan je best aan eetbare insecten komen. Sprinkhanen en meelwormen te over. Maar krekels? Nee. Uiteindelijk, na ongeveer een jaar zoeken, kwam ik via via terecht op een website die ze verkocht. Gedroogd en al, vanuit Thailand. Ik bestelde maar gelijk twee soorten, want ik was benieuwd naar het smaakverschil.

Eenmaal bezorgd was er weinig over van mijn stoere houding. Ik had al eens meelwormen gegeten, maar die zijn niet zo eng om te zien. Op deze verpakking zag ik vieze krioelbeesten – ik heb een hekel aan vieze krioelbeesten - en nu had ik gelijk twee soorten. Iek! Maar goed, in andere landen eten ze dit dagelijks, dus waar maakte ik me nou zo druk om? 



Ik besloot als eerste de mole cricket, in het Nederlands Veenmol (rechts op het bord), te proeven. Wat overigens volgens Wikipedia niet eens een officiële krekel is, maar goed. Qua smaak viel hij me mee. Beetje zoutig, maar dat kwam door het zout dat er door de fabrikant op gedaan. En verder vond ik het redelijk neutraal van smaak. Hooguit wat leverachtig, of nootachtig. En droog. Nu schijn je ze beter in een lekker sausje te kunnen eten, wellicht dat ik dat nog eens probeer.

Daarna de ‘big cricket’. Ik werd er niet helemaal wijs uit welke krekel dit nu is, maar het is een gryllus, een geslacht in de krekelfamilie. Hier zijn weer een heleboel verschillende soorten van, maar dat vond ik niet meer zo interessant. De smaak echter, die was bijzonder. Bijzonder vies. De veenmol vond ik nog best te doen. Maar deze gryllus vond ik echt heel ranzig, pardon my French. Nog droger dan zijn voorganger, maar ook geen fijne smaak. In eerste instantie leek hij lekker, maar de nasmaak was echt zo vies dat ik er kippenvel van kreeg. Ik heb het met een groot glas water weggespoeld en daarna een chocolate chip cookie genomen. Nee, die is niet voor herhaling vatbaar. 

Ik heb de krekels natuurlijk ook aan L. laten proeven. Ook hij vond de Veenmol goed te doen. De gryllus is na een, zullen we zeggen, sterke fysieke reactie in het afvoerputje beland.

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat deze van de lijst is. Motiveert ook gelijk om weer wat vaker met de lijst aan de slag te gaan. Maar dan nu het volgende obstakel: slang, nr 87. Iemand enig idee waar ik die vandaan kan halen? 

Zo worden de beestjes geleverd. 


Wil je zelf ook eens krekels proberen? Kijk dan op www.thailandunique.com. Daar komen deze vandaan. Ook een fijne webshop als je toevallig nog tarantula in blik, zijdeworm in chocolade of gedroogde schorpioen zoekt. Je weet wel, voor een feestje of zo.

Nu eens kijken of ik die grote krekels aan mijn kat kan slijten…

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...