2 december 2015

Spruiten-linzenschotel met appel en munt

Baharat is een kruidenmengsel van onder andere koriander, kaneel, komijn, kardemom, nootmuskaat, kruidnagel en peper. In theorie erg lekker, maar op de een of andere manier nodigde het potje in mijn kruidenkastje me niet uit tot het maken van een gerecht met baharat als smaakmaker. Geen idee waarom, maar het inspireerde me niet.

Nu zag Laurens een recept in Allerhande dat hem lekker leek, en daar werd baharat in gebruikt. Ik besloot de kans met beide handen aan te grijpen en dit recept te maken, niet wetende of ik het lekker zou vinden. En gelukkig sprak de smaak me een stuk meer aan dan ik had gedacht. Dit gerecht is door de kruidigheid echt comfort food, heerlijk voor een winterse meatless Monday. 



Uit Allerhande 11-2015 (is bijgerecht voor 4 personen, wij aten het als hoofdgerecht voor 2 personen)
Ingrediƫnten:
  • 200 g dupuis-linzen
  • 500 g zoete aardappelen
  • 350 g spruitjes
  • 4 el olijfolie
  • 1 el baharat
  • 1 friszoete appel
  • 3 el appelciderazijn
  • 15 g verse munt
  • 5 el Griekse yoghurt
  • 1 tl harissa
Bereiding:
  • Kook de linzen in 20 min. beetgaar. Giet af en laat uitlekken. Schil ondertussen de zoete aardappel en snijd in blokjes van 2 x 2 cm. Maak de spruiten schoon en halveer ze. Verhit 1 el olie in een hapjespan en bak de aardappel, spruiten, baharat, peper en eventueel zout 25 min. op middelhoog vuur. Schep regelmatig om.
  • Snijd ondertussen de appel in parten, verwijder het klokhuis en snijd het vruchtvlees in blokjes van 2 x 2 cm. Meng de 3 el olie met de azijn en schep om met de appel.
  • Doe de blaadjes munt met de yoghurt in een hoge beker en pureer met de staafmixer. Breng op smaak met peper en eventueel zout. Doe de muntyoghurt in een bakje en meng de harissa erdoor. 
  • Meng de spruiten, appel en linzen in een grote schaal. Serveer met de muntyoghurt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...