7 december 2015

Samosas met aardappel en erwtjes

De oom en tante van Laurens kwamen bij ons eten. Omdat zij gek zijn op Indiaas eten, besloten wij ons eens aan deze keuken te wagen. Ik zeg dat zo omdat ik geen ervaring heb met deze keuken. Dat bleek ook wel toen ik de boodschappen ging doen voor deze avond. Hoewel ik een goed uitgerust kruidenkastje heb waar ik mijn voorraad nu al bijna niet in kwijt kan, moest ik een flinke voorraad kruiden inslaan die nog niet in mijn arsenaal stonden. Geeft niks, altijd leuk om met nieuwe ingrediënten te koken!

Wat opviel tijdens het koken van deze gerechten (het waren er totaal 8), was dat het eigenlijk hetzelfde is als wat ik al eens heb gezegd over Indonesisch koken: het is niet moelijk, je hebt alleen de juiste ingrediënten nodig en wat geduld. Zo ook bij deze samosas. Het is allemaal niet moeilijk maar het kost wat tijd. De ingrediëntenlijst is ook niet superlang, maar het zijn wel precies de juiste smaken in de juiste hoeveelheid. Het eindresultaat is dan ook een heerlijk knapperig hapje dat het goed doet op elke borreltafel, of gewoon als bijgerecht. 



Ingrediënten:
  • 250 gram kruimige aardappels, geschild en in stukjes
  • 100 gram diepvrieserwten, ontdooid
  • 3 eetlepels zonnebloemolie of ghee
  • 15 gram gemberwortel, fijngehakt
  • 5 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 1 groene peper, fijngehakt
  • 2 tl korianderpoeder
  • ¾ tl komijnpoeder
  • ½ tl gemalen venkelzaad
  • Snufje zout
  • 4 eetlepels fijngehakte verse koriander
  • 16 velletjes filodeeg van 8x20 cm, onder natte theedoek gelegd wanneer je er niet mee bezig bent om uitdrogen te voorkomen
  • Olie om te frituren
Bereiding:
  • Kook de aardappels tot ze gaar zijn. Giet af en laat afkoelen. Stamp de aardappels fijn en meng er de erwten doorheen. Verwarm de olie in een koekenpan en bak hierin de gember, knoflook en peper ongeveer een minuutje op hoog vuur. Voeg dan de koriander, komijn en venkel toe en bak nog 3 minuutjes op laag vuur. Giet dit mengsel over de aardappel, en voeg ook zout en koriander toe. Meng dit geheel goed door elkaar.
  • Neem een rechthoekig vel filodeeg. Leg een flinke theelepel vulling in de bovenhoek. Maak een diagonale vouw zodat je een driehoek hebt, en blijf dit vervolgens doen tot je een dichtgevouwen driehoekje hebt. Kijk voor een instructiefilmpje voor een vergelijkbare vulmethode hier. Plak de samosa’s eventueel dicht met een papje van gelijke delen bloem en water. 
  • Frituur de samosas in olie van ongeveer 180 graden tot ze goudbruin zijn. De vulling is al gaar, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Erg lekker met een dipsausje van yoghurt met koriander.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...