17 juni 2015

Geroosterde kikkererwten

Er zijn van die recepten die vaak voorbij komen op internet. Bijvoorbeeld die van geroosterde kikkererwten. Ze zouden een prima snack zijn die niet alleen gezond is maar ook nog eens goed vult. Bovendien kan je ze als een soort croutons over je salade heen strooien. Een aantal jaar geleden heb ik al eens geprobeerd om deze kikkererwten te maken en dat was geen succes. Ik liet ze verbranden en gaf de hoop op.

Gelukkig motiveerde Pinterest me om het weer eens te proberen, dit keer met meer succes. Deze keer waren de kikkererwten knapperig, lekker zout en goed gekruid. Bovendien bleek het echt een eitje om ze te maken.

Je kan eindeloos variëren met smaken en kruiden. Mijn favoriete combinatie is die van knoflookpoeder, zout en gerookte paprikapoeder, maar je kan bijvoorbeeld ook smaakmakers toevoegen als kerriepoeder, oregano, tijm, komijnpoeder of zelfs kaneel en honing. Jij bent de baas! Overigens gebruik ik kikkererwten uit een pot, maar als je ze liever zelf kookt dan is dat natuurlijk ook prima.



Ingrediënten:
  • 200 gram kikkererwten
  • 1 tl olijfolie
  • Kruiden naar keuze, ik gebruikte ¼ tl gerookte paprikapoeder, ¼ tl knoflookpoeder en zout
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 210 graden. Spoel de kikkererwten af en dep ze goed droog met keukenpapier. Meng de olijfolie met de kruiden en giet dit over de kikkererwten. Meng tot alle kikkererwten goed bedekt zijn. 
  • Doe de erwten in een ovenschaal en bak ze 15 minuten. Roer ze daarna eens om en laat ze nog eens 15 minuten bakken. Zet dan de oven uit en laat de kikkererwten in de oven staan tot deze helemaal is afgekoeld. Hoe eerder je ze uit de oven haalt, hoe minder krokant ze zijn. 
  • In een luchtdichte verpakking een week houdbaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...