3 juni 2015

Boekreview: Mijn beste recepten van Tessa Kiros



Kookboeken, ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik heb inmiddels een aardige verzameling opgebouwd en die wordt alleen maar groter. En omdat ik er al zo veel heb gezien, word ik ook steeds kritischer. Als gevolg daarvan merk ik dat ik tegenwoordig soms ook minder enthousiast word van boeken, gewoon omdat ik betere heb gezien. Maar soms zit er ineens een boek tussen waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Omdat de kaft zo mooi is. Of omdat de recepten weer eens echt iets anders zijn. Of omdat de fotografie zo kleurrijk is. Of omdat er zo’n mooi lintje in het boek zit waarmee je een pagina kan markeren.



‘Mijn beste recepten’ heeft het allemaal. Er zitten gerechten tussen waar ik echt nog nooit van gehoord heb zoals cozido (een Portugese stoofpot van verschillende soorten vlees) en koupes (een soort Cypriotische gefrituurde balletjes met vlees en granen), de foto’s en styling zijn sprekend en passen perfect bij de gerechten en de kaft heeft een hele subtiele structuur waardoor het boek ook gewoon fijn vasthoudt. En als je zo iemand bent die zijn kookboeken leest in bed, dan weet je hoe fijn dat is. 



Eerlijk is eerlijk, ik had nog nooit van Tessa Kiros gehoord. Dit boek is echter al haar negende kookboek, dus ze is zeker geen nieuw gezicht. Waarom ik haar nog niet kende, is mij dan ook een raadsel. Hoe dan ook, deze dame heeft een Finse moeder en een Grieks-Cypriotische vader en dat merk je aan de recepten. We gaan van Griekse ouzosorbet naar haringen gemarineerd in azijn met dille en piment. Maar Tessa heeft ook veel door Zuid-Afrika gereisd, en daar vinden we dan bijvoorbeeld weer het recept voor Zuid-Afrikaanse melktaart door in het boek. 



Kortom, dit boek is een culinaire wereldreis opgedeeld in 9 hoofdstukken van ontbijt tot salade en van vleesgerechten tot desserts. De recepten zijn duidelijk beschreven en ieder recept is voorzien van een prachtige foto. Zoek je dus nog een mooi kookboek om cadeau te doen, dan is dit zeker een aanrader!

Dit boek is verschenen bij Uitgeverij Terra en is onder andere te koop bij bol.com, adviesprijs €29,99.

Dit artikel bevat een product dat is opgestuurd door een PR-bureau, merk of uitgeverij. Dit is niet van invloed op mijn mening.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...