22 juni 2015

Home made citrussprinkles

Mooi versierde cupcakes. Prachtige bruidstaarten. Kleurige gebakjes. Ik vind ze stuk voor stuk fantastisch. Maar ik vind het niet zo leuk dat ze doorgaans vol kleurstoffen zitten. Ik probeer daar zo min mogelijk van te eten, puur omdat ik vind dat eten dat eruitziet als eten al mooi genoeg is. Wat overigens niet wil zeggen dat je dan je eten niet mooi kan versieren.

Daarom maakte ik deze citrussprinkles. Citrusvruchten hebben een prachtig gekleurde schil die prima dienst kan doen als decoratie. Het maken van deze sprinkles is daarbij ook nog eens niet moeilijk, het kost alleen even tijd. En vervolgens kan je ze overal bovenop strooien. Mooi versierde cupcakes, prachtige bruidstaarten of kleurige gebakjes bijvoorbeeld.

De hoeveelheid van de ingrediënten doet er niet zo veel toe, maak dus vooral zo veel als je zelf wilt. Overigens maakte ik deze sprinkles in een voedseldroger (daarover later meer) maar je kan dit ook prima maken in de oven. 



Ingrediënten:
  • Schil van citrusvruchten als citroen, sinaasappel, limoen of grapefruit

Bereiding:
  • Verwarm je oven voor op 50 graden of zet je voedseldroger klaar.
  • Snijd met een dunschiller de schil van de citrusvruchten af zodat je plakjes schil hebt. Mocht er veel van het witte laagje onder de schil meegekomen zijn, snijd dit er dan af. 
  • Leg de schillen in een enkele laag op een met bakpapier bekleedde bakplaat, of leg verdeel ze over de platen in je voedseldroger. Laat ze zo’n 6 tot 8 uur in je oven of voedseldroger zitten. De schillen moeten droog en hard zijn als ze uit de oven komen, en breken als je ze probeert te buigen. 
  • Doe de schillen in een keukenmachine en draai tot ze eruitzien als sprinkles. Maandenlang te bewaren in een luchtdichte verpakking.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...