12 juni 2013

Lavendellimonade met limoen

Onlangs ging ik met vriendin Maartje lunchen. “Maar ik wil eerst nog even langs die ene nieuwe winkel op de gracht. Je weet wel, die winkel waar ze allemaal dingen verkopen.” Ja, ik vond ‘allemaal dingen’ ook lekker specifiek. Had dan ook geen idee wat ze bedoelde.

Het ging uiteindelijk om Flying Tiger. Inderdaad een winkel met allemaal dingen. Heel veel dingen. Waaronder kussens in de vorm van een snor, een opvouwbare ananas en opblaasbare vissen. Niet echt iets waar ik wat mee kan. Het flinke, en onverwachte, assortiment kruiden en specerijen was echter een ander verhaal. Daar vond ik namelijk gedroogde lavendel. Voor ik het wist, rekende ik het zakje af.

Thuis moest ik natuurlijk bedenken wat ik wilde maken met de lavendel, en ik moest ineens denken aan mijn vlierbloesemsiroop van vorig jaar (daar is het overigens ook weer bijna tijd voor) en besloot lavendellimonade te maken. Het eindresultaat? Heerlijk! Zoet en bloemig, ik waan me in de Provence. 



Ingrediënten:
  • 2 eetlepels gedroogde lavendelbloemen
  • 115 gram suiker
  • 125 ml water
  • 1 ½ eetlepel limoensap
  • (Sprankelend bron)water naar smaak

Bereiding:
  • Doe de lavendelbloemen, suiker en water in een steelpan. Breng dit aan de kook. Haal de pan zodra het water kookt van het vuur, en laat een uurtje trekken. 
  • Zeef de bloemen uit de siroop. Voeg citroensap toe. Vul vervolgens aan met water tot het de juiste zoetheid heeft. Voor mij was dat ongeveer 750 ml.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...