27 januari 2016

Gezonde warme chocolademelk

In mijn familie wordt regelmatig de uitspraak ‘dat vind ik zo lekker, daar mag je me onder begraven’ gebruikt, met het idee dat je iets zo lekker vindt dat je het geen probleem vindt om je er onder vandaan te eten. Vreemde uitspraak wellicht, maar ik ben er mee opgegroeid.

Nu kan je me niet begraven onder warme chocolademelk, maar het gevoel bij deze drank blijft hetzelfde. Warm, zoet, beetje vettig, ik hou ervan. Maar ja, elke koude dag liters warme chocolademelk naar binnen werken is ook niet echt goed voor je. Nu wil ik niet zeggen dat dat met dit recept wel een goed idee is, maar het is al een stuk minder slecht voor je dan chocolademelk uit een pak opwarmen en afmaken met slagroom.

Deze warme chocolademelk maak ik met plantaardige melk. Al een stuk beter voor je lijf dan gewone melk. Ik koos een plantaardige melk op basis van kokosnoot omdat ik die kokossmaak wel lekker vind hierin, maar amandelmelk, rijstmelk of havermout werken allemaal ook prima. In plaats van geraffineerde suiker gebruik ik dadelsiroop, want dat is ook heerlijk zoet maar een stuk gezonder. Cacaopoeder is sowieso goed voor je en als je die drie ingrediënten combineert met wat vanille extract heb je een heerlijk gezond drankje dat het prima doet na een lange, koude wandeling in het bos. Of zo. 



Voor 2 porties
Ingrediënten:
  • 2 flinke eetlepels cacaopoeder
  • 3 eetlepels dadelsiroop (Melvita)
  • 500 ml plantaardige melk
  • 1 tl vanille extract

Bereiding:
  • Doe de cacaopoeder, dadelsiroop en een paar eetlepels van de melk in een steelpan. Roer dit even goed door zodat alle cacaopoeder is opgelost in de vloeistof. Dit maakt het mengen met de rest van de melk een stuk makkelijker. 
  • Voeg de rest van de melk en de vanille toe en zet de pan op het vuur. Verwarm tot net aan de kook. Klop eventueel door met een garde tot je een klein schuimlaagje hebt. Serveer meteen, eventueel met (kokos)slagroom.
  • Optioneel: heb je je warme chocolademelk liever iets dikker, meng dan een theelepel maïzena door een theelepel koude melk en giet dit erbij. 
Dit recept bevat een ingrediënt dat is opgestuurd door een PR-bureau of merk. Dit is niet van invloed op mijn mening.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...