26 januari 2015

Lamsrack met amandel-kruidenkorst

Als ik een favoriete soort vlees zou moeten kiezen, dan is het lamsvlees. Ik kan me nog herinneren dat mijn vader vroeger eens in de zoveel tijd een grote rood-witte doos meenam met daarin een compleet lam. Wel geslacht en in stukken gesneden natuurlijk, maar alle delen van het lam zaten in die doos. En wat kon ik altijd genieten van die lamskoteletten, lamsbouten en lamsschenkels.

Nog steeds is de kans groot dat ik in een restaurant kies voor lamsvlees, maar thuis maak ik het niet zo snel. Toen we een mooi lamsrack cadeau kregen (tegelijk met deze entrecote), was ik dan ook erg in mijn nopjes. Ik wilde er iets lekkers van maken en met deze amandel-kruidenkorst is dat goed gelukt.

Overigens eet ik lamsvlees graag lekker rood, zoals je ziet. Wil je dat niet, laat je vlees dan iets langer in de oven dan de hier onder aangegeven tijd. Natuurlijk is oventijd afhankelijk van de dikte van je vlees en van de kruidenkorst, dus wil je zeker zijn van een juiste garing, gebruik dan een vleesthermometer. Voor rood hou je een kerntemperatuur aan van 50-52 graden, voor medium 60-63 en voor well done kan je beter een ander stukje vlees kiezen.





Recept geïnspireerd door Allerhande
Ingrediënten:
  • 90 g amandelschaafsel
  • 50 g panko
  • 20 g platte peterselie
  • 1 tl gedroogde tijm
  • 1 el grove mosterd
  • 1 ei
  • 750 g lamsrack 
  • 1 ui, in dikke ringen
  • 1 el olijfolie
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Leg de uienringen onderin een ovenschaal. 
  • Meng amandelen, panko, fijngehakte peterselie, tijm, mosterd en het ei tot een kruimelig mengsel. Zet aan de kant.
  • Smeer het lamsrack in met wat olie en bak in een gloeiend hete koekenpan kort aan, tot alle kanten mooi goudbruin zijn. Verdeel dan het amandelmengsel over één kant van het vlees. Leg het vlees op de uienringen in de ovenschaal met de kruidenkorst naar boven. 
  • Bak circa 25 minuten en laat het daarna minstens 10 minuten rusten in aluminiumfolie voor het serveren.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...