26 november 2014

Zelf gyroskruiden maken

In mijn eeuwigdurende strijd tegen kruidenmixjes met smaakversterkers, veel zout en andere rotzooi, doe ik mijn best om zo veel mogelijk kruidenmixen zelf te maken. Bijvoorbeeld in het geval van Gyros. Dat recept deel ik vandaag graag met jou.

Onderstaande hoeveelheid kruidenmix is voldoende voor ongeveer een kilo vlees. Natuurlijk kan je de hoeveelheden makkelijk verdubbelen zodat je een grotere portie kruidenmix in je kast kan zetten. En vind je nou dat er bijvoorbeeld meer komijn in moet? Wat minder knoflook? Of mist er iets pittigs? Deze mix is helemaal naar eigen smaak aan te passen. Leef je dus vooral uit.

Ik maak mijn variant zonder zout, zodat ik de hoeveelheid zout per gerecht kan aanpassen. 


Ingrediƫnten:
  • ½ tl gedroogde tijm
  • 1 tl oregano
  • 1 tl versgemalen peper
  • 1 ¼ tl komijnpoeder
  • 1 tl milde paprikapoeder
  • 1 tl gerookte paprikapoeder
  • 1 tl uienpoeder
  • 1 tl knoflookpoeder

Bereiding:
  • Combineer alle ingrediĆ«nten in een droge, schone pot. Doe de deksel er op. Schud even goed door elkaar. Aangelengd met wat olie ideaal om vlees in te marineren.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...