17 november 2014

Kruidige havermoutkoekjes met dadels van Yogi & Yousef

Ik kreeg een e-mail van Yogi & Yousef. Dat ze hele bijzondere dadels verkochten. Dadels waar Yogi & Yousef dit over zeggen: “Sukkary dadels zijn een nieuwe dadelsoort in Nederland. De meeste mensen kennen de Medjoul dadel of de Deglet Nour. Sukkary dadels zijn wat zachter en hebben een unieke karamel-achtige smaak.” Ik was sceptisch en kon me niet voorstellen dat dadels zo in smaken verschillen.

Gelukkig stuurde Yogi & Yousef me een proefpakketje toe en toen ik een dadel proefde stond ik versteld. Deze dadels smaken inderdaad naar karamel! Ze waren heerlijk zacht, kleverig en zoet en ik kon me haast niet voorstellen dat deze dadels zo aan een boom groeien. De heerlijke, karamelachtige smaak inspireerde me meteen om er koekjes van te bakken. Havermoutkoekjes om precies te zijn. Ik bakte hier 24 koekjes van en ondanks dat we met zijn tweeën thuis waren, waren de koekjes binnen een paar dagen op. Ik bedoel maar. 



Ingrediënten:
  • 12 sukkary dadels
  • 170 gram boter
  • 210 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • 2 tl vanille extract
  • 105 gram bloem
  • ½ tl baksoda
  • ½ tl zout
  • ½ tl kaneelpoeder
  • ¼ tl gemberpoeder
  • 260 gram havermout

Bereiding:
  • Snijd de dadels in kleine blokjes en leg aan de kant. 
  • Klop de boter met de basterdsuiker luchtig. Voeg hier het ei en de vanille aan toe en meng tot een glad mengsel. 
  • Meng bloem, baksoda, zout, kaneel, gember en havermout door elkaar. Roer dit door het botermengsel tot een stevig deeg. Roer hier de dadelstukjes doorheen, maar houd er een paar achter als garnering. 
  • Doe het deeg in plasticfolie en rol dit tot een stevige worst. Laat een uurtje opstijven in de koelkast. 
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Snijd de rol in 24 plakken en druk in ieder plakje een stukje dadel. Bak de koekjes in de oven in zo’n 12-15 minuten goudbruin en gaar. 
  • Laat de koekjes helemaal afkoelen voor je ze eet. 


Dit recept bevat producten die zijn opgestuurd door een merk of PR-bureau. Dit is niet van invloed op mijn mening. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...