15 februari 2013

Johnny Cakes

Terwijl ik met mijn nog slaperige hoofd achter mijn pc ging zitten, kwam er een mailtje binnen van collega N.: "Chica, ik heb iets lekkers bij me voor je. Krijg je zometeen in de pauze van me!" Op dagen dat het eigenlijk niet zo op gang wil komen, zijn dat de meest fijne mailtjes die een mens kan ontvangen.

Het lekkers dat ze voor me meegenomen had, bleken Johnny Cakes te zijn. Een soort knapperige platbroodjes, gevuld met kaas. Heerlijk vullende dingen die kennelijk vaak als ontbijt gegeten worden. Ik begrijp wel waarom. Eén zo'n broodje en je houdt het zonder problemen vol tot je lunch.

Dit recept heb ik van collega N., maar zij heeft het op haar beurt weer van Antilliaansekeuken.nl. 



Ingrediënten:
  • 250 gram bloem 
  • ½ zakje bakpoeder 
  • 1 theelepel zout 
  • 2 theelepels boter of margarine 
  • 2 theelepels suiker 
  • ongeveer 1 dl. water (evt. de helft van het water vervangen door melk) 
  • kaas

Bereiding:
  • Zeef de bloem met bakpoeder en zout in een kom. Snijd de boter in stukjes en voeg het aan de bloem toe. Los de suiker op in minder dan 1 dl. Water. Voeg het suikerwater bij het bloemmengsel en kneed er een deeg van. Let op: het deeg mag niet aan de handen kleven, als dit wel gebeurt, dan 2 eetlepels bloem toevoegen. Bedek het deeg met een schone theedoek en laat het een half uur rijzen. 
  • Snijd deeg in kleine stukken en rol elk stukje tot een klein balletje (kleiner dan een golfballetje !). Druk de deegballen plat. Laat de platte Johnny Cakes nog 15 minuten rijzen. Frituur de Johnny Cakes bij 180 graden. Snijd de Johnny Cakes open en doe er (geraspte) kaas tussen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...