7 september 2015

Snelle preitaartjes met mozzarella

Prei, ik vind het een vervelende groente. Lekker, maar gedoe om goed schoon te krijgen. Ik weet nog dat ik mijn moeder vroeger regelmatig met een wasbak vol preiringen aan de gang zag. Eindeloos uitspoelen en voor de zekerheid nog een keertje. Aangezien Laurens de rest van zijn eten laat staan als er één korreltje zand in zit, waag ik me er meestal niet aan.

Thank heavens voor voorgesneden groenten. I know, het is een beetje valsspelen. Maar als het betekent dat er daardoor wat meer variatie in ons groenten-assortiment komt, teken ik ervoor. Sinds ik met mezelf heb afgesproken dat voorgesneden groenten soms best mogen, verschijnt er wat vaker prei op het menu.

Deze taartjes zijn snel klaar, zeker als je voorgesneden prei gebruikt, en ze zijn ideaal als voorgerecht bij een wat uitgebreider diner. Je kan ook één grote quiche hiervan maken en die gebruiken als hoofdgerecht. Erg lekker met een salade. 



Voor 6 taartjes
Ingrediënten:
  • 6 velletjes bladerdeeg
  • 200 gram prei
  • 1 el olijfolie
  • 2 ei
  • 50 ml room
  • ¼ tl gedroogde oregano
  • 1 bol mozzarella

Bereiding:
  • Laat het bladerdeeg ontdooien en bekleed 6 kleine taartvormpjes met een velletje van het bladerdeeg. Snijd overhangend deeg weg. Verwarm de oven voor op 180 graden. 
  • Bak de prei in de olijfolie in een koekenpan tot het zacht is en enigszins glazig. Zet aan de kant. 
  • Klop het ei met de room en de oreganodoor elkaar. Snijd de mozzarella in kleine blokjes. 
  • Verdeel de mozzarella en prei over de taartvormpjes. Verdeel hier ook het roommengsel over. Bak in ongeveer 35 minuten goudbruin en gaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...