30 september 2015

Pompoenbrownies met speculaaskruiden

Er lag nog een halve pompoen in de koelkast waar ik iets mee moest. De ene helft was gebruikt voor pompoensoep, dus dat was geen optie. Ik had iets bedacht met pompoen en tonijn, maar daar werd ik uiteindelijk ook niet blij van. De pompoen bleef dus nog een nachtje in de koelkast liggen.

Toevallig kwam ik diezelfde avond een blogpost tegen van de groene meisjes, waarin ze brownies met pompoen maakten. Nu ben ik doorgaans geen fan van baksels die gezond moeten zijn (als ik dan een brownie eet, dan ook graag met veel boter en suiker) maar in dit geval wilde ik het wel eens proberen. Het was in ieder geval een betere optie dan de pompoen weggooien.

Het eindresultaat heeft me verbaasd. De brownie heeft een wat meer jelly-achtige textuur dan een normale brownie, maar is vooral erg lekker. Een rijke chocoladesmaak, de speculaaskruiden die het een herfstachtige touch geven en het machtige van een goede brownie.

Suikervrij is deze brownie zeker niet, in mijn versie zit zelfs wat meer dan in die van de groene meisjes. Wel is hij vetvrij en vegan. 



Aangepast van degroenemeisjes.nl
Ingrediënten:
  • 600 gram pompoenpuree, klik hier voor een recept 
  • 140 gram suiker
  • 150 gram bloem (ik gebruikte tarwebloem)
  • 50 gram cacao, gezeefd
  • Snufje zout
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl speculaaskruiden
  • ½ tl vanille extract
  • Optioneel: poedersuiker

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakvorm van 20x20 cm met bakpapier. 
  • Meng de suiker, bloem, cacao, zout, bakpoeder en speculaaskruiden door elkaar met een garde. Roer hier de pompoenpuree en vanille door. Dit gaat het makkelijkst met een houten lepel. 
  • Giet het beslag in de bakvorm en bak dit in 30-35 minuten gaar. Als je een satéprikker of droge spaghetti in de brownie steekt, en hij komt er droog weer uit, is je brownie klaar. 
  • Laat de brownie helemaal afkoelen voor je hem aansnijdt. Bestrooi de brownie eventueel met poedersuiker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...