5 oktober 2015

Herfsttopper: spruitjesstamppot met roomkaas en chorizo

Mijn collega’s weten allemaal dat ik erg van eten en koken hou, en dat brengt zo zijn voordelen met zich mee. Als iemand iets lekkers heeft gebakken, wordt er doorgaans op mijn bureau ook een stukje achtergelaten. Als er een nieuw restaurant wordt ontdekt, hoor ik dat meestal snel. En als iemand een nieuw recept heeft uitgeprobeerd dat goed is bevallen, krijg ik dat de volgende dag te horen. Zo ook met dit recept.

Collega S. vertelde me dat ze dit gerecht had uitgeprobeerd en extreem enthousiast was. Het was lekker, ideaal voor kouder weer en snel klaar. Dat klonk natuurlijk direct als een succesnummer, maar ik kon me haast niet voorstellen dat zo’n eenvoudig recept zo lekker kon zijn.

Toch bleek dat het geval. Aardappels, spruitjes, een bakje kruidenroomkaas en chorizo. Meer heb je niet nodig voor een heerlijke herfstmaaltijd die ook nog eens snel klaar is. 



Ingrediënten:
  • 500 gram aardappels, geschild en in blokjes
  • 350 gram schoongemaakte spruiten, eventueel gehalveerd
  • 100 gram chorizo
  • 100 gram kruidenroomkaas

Bereiding:
  • Kook de aardappels tot deze gaar zijn. Doe hetzelfde met de spruiten. 
  • Snijd intussen de chorizo in kleine blokjes en bak ze daarna in een droge koekenpan op middelhoog vuur tot het grootste deel van het vet er uit is gesmolten. Haal de blokjes uit het vet, en zet aan de kant. 
  • Stamp de aardappels glad. Meng hier vervolgens met een houten lepel de spruiten, chorizo en roomkaas doorheen en meng tot de roomkaas gesmolten is. Serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...