26 oktober 2015

Broodje varkenssaté met zoetzure komkommer

Als ik een schatting zou moeten maken, dan denk ik dat ik per dag 20 nieuwe recepten zie/lees/hoor. Van gesprekken met collega’s tot kookprogramma’s tot even Pinteresten voor ik ga slapen. Dat ik soms zo’n moeite heb met bedenken wat we gaan eten is dan ook eigenlijk godgeklaagd, maar dat is een ander verhaal.

Van die 20 recepten per dag, blijven er maar weinig hangen. Soms omdat ik ze vergeet, soms omdat ik ze niet lekker genoeg vind en soms omdat ik simpelweg geen tijd of zin heb om ze te maken. Maar heel af en toe slipt er een recept doorheen dat niet uit mijn hoofd wil. Dat terug blijft komen. Dat elke avond als ik weer die eindeloze discussie met mezelf aanga over wat er nu weer op tafel moet komen zijn kop op steekt. Betekent dat dan dat die recepten heel bijzonder zijn? Heel vernieuwend? Of uitdagend? Nee, meestal is het gewoon iets waar ik trek in heb.

Zoals deze broodjes saté die Miljuschka en London maakten op 24Kitchen in hun food trucks. Vanaf het moment dat ik Miljuschka deze broodjes zag maken, wilde ik een broodje saté. Maar dan wel met varkenshaas in plaats van kip, want zo ben ik opgevoed. Na twee weken zeuren besloot ik ze eindelijk te maken, en ze waren nog lekkerder dan ik had gedacht. Wat een feestje!

Schrik trouwens niet van de lange ingrediëntenlijst, het valt allemaal reuze mee. Promise! Zeker als je, zoals ik, de moeite niet doet om het vlees aan een stokje te prikken. 



Recept een klein beetje aangepast van 24Kitchen
Ingrediënten:
Saté
  • 1 kg varkenshaas
  • 1 bol knoflook
  • 2 el korianderkorrels (ketoembar)
  • 500 ml zonnebloemolie
  • 2 dl zoete ketjap
  • 2 el bruine suiker
  • citroensap
  • 2 tl komijnpoeder (djinten)
  • 6 pistoletjes of surinaamse puntjes
  • Gebakken uitjes
Satésaus
  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • 1 rode peper
  • 0.5 serehstengel
  • 1 tl korianderkorrels (ketoembar)
  • olie
  • 1 salamblad
  • 2 cm laos
  • 350 ml runderbouillon
  • 350 gram pindakaas
  • 1 el bruine suiker
Zoetzure komkommer
  • 200 ml azijn
  • 150 g suiker
  • 1 steranijs
  • 1 komkommer
Bereiding:
  • Snijd voor de saté het vlees in kleine reepjes. Pel de knoflookbol en snijd de teentjes fijn. Mix in de keukenmachine de korianderkorrels samen met de knoflook, zonnebloemolie, ketjap en de bruine suiker. Breng de marinade op smaak met komijnpoeder. Marineer het vlees minimaal 4 uur, maar het liefst een nacht van te voren.
  • Pel voor de satésaus de ui en de knoflook. Snipper de ui en snijd de knoflook en de rode peper fijn. Kneus de serehstengel en vijzel de korianderkorrels.
  • Verhit een scheutje olie in een pan en fruit de ui en de knoflook aan.Voeg de serehstengel, korianderkorrels, salamblad en de laos toe. Fruit even mee en blus af met de bouillon voeg de pindakaas in gedeeltes toe tot de saus op de juiste dikte is. Breng op smaak met de bruine suiker en citroensap. Verdun eventueel met water.
  • Breng voor de zoetzure komkommer de azijn met de suiker en de steranijs aan de kook. Haal de pan van het vuur. Schaaf de komkommer in de lengte tot lange linten. Leg de komkommerlinten in het zoetzuur en laar minstens 30 minuten marineren.
  • Verhit een koekenpan en bak het vlees op hoog vuur in circa 7 minuten gaar. 
  • Halveer het broodje. Beleg met de komkommerlinten, de saté, de saus en de gebakken uitjes.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...