29 november 2017

Tonijnvrije tonijnsalade

“Maar dan is het toch geen tonijnsalade?” Nee, technisch gezien heb je gelijk. Maar soms heb je als vegan trek in iets dat je at toen je nog niet vegan was. Zoals tonijnsalade. De truc is dan om the next best thing te maken.

Het punt van deze tonijnsalade is dat je er hetzelfde aan smaakmakers in doet als je bij een normale tonijnsalade doet. Alleen de tonijn zelf, vervang je dan door een vegan product. Ik gebruikte in dit geval kikkererwten omdat ik dat lekker vind, maar je zou ook stevige tofu grof kunnen raspen. Dan heb je iets dat qua textuur al veel meer op tonijn lijkt.

Ik voegde wat gesnipperde nori vellen toe om de smaak wat meer vissig te maken. Hou je daar nou niet van, dan is er niks aan de hand. Het kan ook gewoon zonder. 



Ingrediënten:
  • 1 blik kikkererwten, afgespoeld
  • 4 eetlepels vegan mayonaise (ik hou van die van Jean Bâton)
  • 1 vel nori, in hele kleine stukjes gesneden of geknipt
  • Zout en peper
  • 1 fijngesneden augurk
  • Snufje paprikapoeder

Bereiding:
  • Doe de kikkererwten in een kom en prak met een vork tot het grotendeels glad is maar er nog wel wat stukjes kikkererwt te vinden zijn. Meng hier de mayo, zout en peper, augurk en paprikapoeder door. Roer goed door. 
  • Op de foto heb ik de nori over de salade heen gestrooid, maar het is nog lekkerder als je de nori ook door de salade doet. Roer nog eens goed door en zet 20 minuten in de koelkast zodat alle smaken goed samen kunnen komen. 
  • Lekker op brood of een toastje bij de (kerst)borrel.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...