22 mei 2017

Bietensalade met linzen en paranoten

Ik heb op het moment een bietenfase. Op de een of andere manier krijg ik maar geen genoeg van die zoete, aardse smaak. Bovendien zijn bieten supergezond. Ze zijn rijk aan foliumzuur, schijnen te helpen tegen acne en ik heb begrepen dat ze zelfs sportprestaties en uithoudingsvermogen kunnen verbeteren. Oh ja, en ze kosten ook nog eens bijna niks. What’s not to love, zou ik zeggen?

Daarom maakte ik deze fijne salade. Hij is lekker fris, smaakvol, vullend en door de noten ook nog eens lekker knapperig. En heb je nou liever andere noten, of bijvoorbeeld pijnboompitten of zonnebloempitten? Lekker doen! 



Voor 2-3 personen als bijgerecht, of met brood als lunch
Ingrediƫnten:
  • 500 gram gekookte rode bieten
  • 1 blik van 400 gram linzen
  • 100 gram paranoten
  • Paar flinke bladeren romainesla of andere sla naar keuze
  • 1 eetlepel olijfolie
  • ½ eetlepel rijstazijn 
  • 1 eetlepel sinaasappelsap
  • 1 theelepel maple syrup (of honing)
  • ¼ theelepel gedroogde tijm
Bereiding:
  • Snijd de bieten in blokjes. Giet de linzen af en spoel ze goed om. Doe ze samen met de bieten in een kom. Rooster de paranoten in een droge koekenpan tot ze goudbruin zijn en lekker beginnen te ruiken. 
  • Leg de bladeren romaine op een mooie serveerschaal. Verdeel hier het bieten-linzenmengsel over. Meng de olijfolie, rijstazijn, sinaasappelsap, maple syrup en tijm tot een dressing. Verdeel dit over de salade. Hak de paranoten fijn en verdeel over de salade. Zowel meteen als de volgende dag is deze salade erg lekker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...