9 maart 2016

Lauwwarme wortelsalade met kikkererwten

Het gebeurt me zo vaak: net teveel verse groenten inkopen waardoor ik ineens zit met een overschot dat snel weggewerkt moet worden. Gelukkig weet ik er altijd wel weer wat van te maken, maar in dit specifieke geval was ik erg onder de indruk van wat ik ervan had gemaakt. Door de toevoeging van een paar fijne smaakmakers, had ik ineens een volwaardig groentegerecht dat het prima zou doen bij een uitgebreid diner. Maar gewoon zo opgelepeld als salade was hij ook erg lekker.

Ik serveer de salade in dit recept lauwwarm, maar de restjes zijn de volgende dag koud ook erg lekker. De hoeveelheden zijn trouwens redelijk losjes. Als je meer wortel hebt, prima. Net iets minder kikkererwten, ook goed. Heb je geen gedroogde munt? Komt ook goed! Er kan weinig mis gaan met dit recept.



Ingrediënten:
  • 3 flinke wortels of 1 winterpeen
  • 1 el olijfolie
  • ¼ tl karwijzaad
  • ¼ tl gemalen koriander
  • ¼ tl gedroogde munt
  • ¼ tl komijnpoeder
  • 200 gram kikkererwten uit blik, afgespoeld

Bereiding:
  • Snijd de wortels in kleine, gelijkmatige blokjes. Verwarm de olie in een koekenpan en bak hierin op hoog vuur de wortel zo’n 3-4 minuten aan. Voeg dan de karwijzaad, koriander, munt en komijn toe en bak 2 minuutjes mee. 
  • Zet het vuur uit en voeg de kikkererwten en eventueel wat zout en peper toe. Roer nog even goed om en laat de kikkererwten nog 2 minuten opwarmen tussen de wortels. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...