14 maart 2016

Auberginerolletjes met bacon en kruidenricotta

Soms ben ik best wel een rotwijf. Zoals voor collega M. die bij mij kwam koken en eten, maar zei dat ze niet van aubergine en courgette houdt. Ik besloot direct dat we aubergine zouden eten. Ze zei er ook bij dat ze vooral een vleesliefhebber is en vooral gek is op bacon. Dus streek ik toch een hand over mijn stenen hart en besloot dan iets met aubergine en bacon te doen.

En dat was geen slechte move. Ondanks dat het koken met collega M. uiteindelijk niet doorging en ik dus deze auberginerolletjes maakte voor Laurens en mij, waren ze erg lekker. Laurens is net zo’n grote auberginehater als M. en hij vond de rolletjes heerlijk. Kortom: dit is zo’n recept waarmee je de meest verstokte auberginehater toch aan de aubergine krijgt. 



Ingrediënten:
  • 1 flinke aubergine
  • 2 el olijfolie
  • 5 plakken bacon
  • 200 gram ricotta
  • 1 tl oregano
  • 1 tl peterselie
  • ¼ tl gedroogde tijm
  • 150 ml gezeefde tomaten
  • 1 teentje knoflook, geperst
Bereiding:
  • Snijd de aubergine in de lengte in 10 dunne plakken. Dit gaat het makkelijkst met een mandoline. Besmeer de plakken met de olijfolie en bak ze in een gloeiend hete grillpan tot ze een mooie grillstreep hebben en lekker soepel zijn. Bak daarna in diezelfde grillpan op laag vuur de bacon krokant. Zet alles aande kant. 
  • Meng de ricotta met de oregano, peterselie en tijm en eventueel wat zout en peper. Zet aan de kant. Snijd de plakken bacon in tweeën. Leg een plak aubergine voor je neer, doe hier een plak bacon op en tot slot wat van de ricotta. Rol dit op en leg in een ovenschaal. Herhaal dit met de resterende aubergine, bacon en ricotta. 
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Meng de tomaten met de knoflook en wat zout en peper en giet dit over de auberginerolletjes. Zet dit 25 minuten in de oven. Serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...