20 mei 2015

Ouderwetse pannenkoeken

Toen ik L. leerde kennen, was hij op zijn zachtst gezegd geen kookliefhebber. Er zijn twee quotes van hem die dat mooi illustreren en waarmee ik hem nog regelmatig liefdevol om de oren sla. De eerste is de legendarische “Zet je nou een kookprogramma op in mijn huis?” toen ik het lef had om 24Kitchen op te zetten op zaterdagmiddag. Gelukkig zet hij tegenwoordig zelf vaker de tv op die zender dan ik.

De tweede was “Pannenkoeken maak je toch met pannenkoekenmix?” Ik moest mijn best doen om niet een beetje te gaan huilen. En eerlijk is eerlijk, dat moet ik nog steeds als ik iemand hoor zeggen dat ze pannenkoeken met pannenkoekenmix maken. Want pannenkoeken bestaan uit niet meer dan bloem, eieren en melk. En bij de meeste pannenkoekenmixen moet je toevoegen… Juist, eieren en melk. Pannenkoekenmix is dus negen van de tien keer een heel duur pak bloem met ingrediënten die niet nodig zijn zoals kunstmatige smaakstoffen of anti-klontermiddelen.

Daarom hieronder mijn recept. Niet revolutionair. Niet bijzonder. Niet moeilijk. Maar wel lekker, goedkoper en ondanks dat het geen gezonde maaltijd is, toch een stuk gezonder dan de mixversies. Bij ons thuis is L. chef pannenkoeken, en hij maakt ze tegenwoordig alleen nog met dit beslag. En dat wil wat zeggen.

De hoeveelheid melk in dit recept is afhankelijk van hoe dik je de pannenkoeken wilt hebben. Wij hebben ze graag wat dunner, dus gebruiken we meer melk. Heb je ze liever dikker, gebruik dan minder. 



Voor ongeveer 10 pannenkoeken
  • 250 gram bloem
  • 2 eieren
  • 500-650 ml melk
  • Snufje zout

Bereiding:
  • Meng de bloem met het snufje zout. Giet de melk er in één keer bij en roer met een garde tot een glad mengsel zonder klontjes. Doe dan de eieren bij het beslag en klop tot je een gladde massa hebt. 
  • Doe wat roomboter of neutrale olie (geen margarine!) in een koekenpan. Als dit gesmolten is, kan je er een soeplepel beslag in gieten. Draai de pan rond tot je een gelijkmatige laag beslag hebt. Als de onderkant goudbruin is, kan je de pannenkoek omdraaien. Als ook die kant goudbruin is, is de pannenkoek klaar.
  • Wil je veel pannenkoeken bakken? Zet dan je oven op 100 graden en leg de pannenkoeken op een ovenbestendig bord in de oven. De pannenkoeken blijven dan warm tot de laatste klaar is.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...