15 augustus 2013

Review: Smult

Smulweb heeft een tijdschrift uitgebracht. Smult heet het. Of ik het wilde reviewen. Mijn eerste reactie was twijfelend. Ik ben namelijk geen groot fan van Smulweb. Veel van de recepten zijn letterlijk overgenomen van Allerhande of bekende chefkoks. En een site die bekend staat om het kopiëren van recepten, kan toch geen tijdschrift met mooie, originele recepten afleveren? 



Uitleg van één van de makers van Smult leerde dat er streng gekeken wordt naar de recepten die in het tijdschrift komen. Als ze merken dat het geen origineel recept is, komt het er niet in. Kijk, dan wil ik me er best eens in verdiepen.

Om maar gelijk met een compliment te beginnen: ik vind de opmaak van Smult erg mooi. Goed gebruik van kleuren, foto’s waar je van gaat watertanden en een prettige opmaak. So far, so good.

Hoe verder ik door het blad blader, hoe meer ik het blad begin te waarderen. Wat ik zelf erg leuk vind, zijn de pagina’s met een grote, mooie eetfoto en een leuke quote er op. Ik ben in staat om ze er uit te halen, in te lijsten en op te hangen in de keuken. 



Dit vind ik leuk!
De recepten die in het tijdschrift staan zijn in ieder geval bijna niet op basis van pakjes en zakjes en voor zover ik kan beoordelen inderdaad redelijk origineel.

De rubriek ‘Out of the box’ vind ik trouwens erg leuk. Doet denken aan de mystery box van Masterchef. Leuk om te zien wat een verschillende gerechten mensen ontwerpen met dezelfde ingrediënten. 



Dit iets minder…
Toch ben ik niet alleen maar positief. Zo vond ik het interview met een man wiens recepten bijna wekelijks in de top 5 staan, echt niet bijdragen aan het tijdschrift. Het interview ging alleen maar over zijn collectie teddyberen. Als je voor een tijdschrift over eten iemand interviewt die van koken houdt, vraag dáár dan naar. Ik hoef niet te lezen dat hij twee teddyberen meeneemt als hij boodschappen doet en dat die beren dan ook een plakje kaas proeven. Ik bedoel, seriously?

Ook heb ik me nogal geërgerd aan de taalfouten in het tijdschrift. Natuurlijk, ik maak ook wel eens fouten in mijn teksten. Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen, en zo. Maar goed, ik maak mijn site alleen en dit tijdschrift is toch met een flink team gemaakt. Lijkt mij dat er toch op zijn minst één iemand is die weet dat je limoncello schrijft, in plaats van limonchello. 



Al met al
Hoewel ik vind dat er nog wel wat aan te merken is op Smult, vind ik het totaalplaatje een goed begin. Er staan veel lekkere en simpele gerechten in, tips voor minder bekende ingrediënten, leuke interviews met bekende koks zoals Gizzi Erskine en Ramon Beuk, en ik vind de touch van een klein receptje links op de voorpagina een leuk detail. Al met een al een leuk blad om te lezen en ik kijk uit naar de volgende!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...