10 september 2014

Eenvoudige witte chocoladetaart

Witte chocolade. Eerlijk is eerlijk, ik ben er geen fan van. Het is me te zoet, te romig en te vet. L. is er daarentegen gek op, dus toen ik dit recept tegenkwam bij Foodgloss besloot ik dat ik dit maar eens voor hem moest maken.

Dit taartje zit echt zo in elkaar. Het bestaat uit een minimum aan ingrediënten maar is ontzettend lekker. Zoet, romig en met een knapperige bodem. Ik heb wel wat zout aan het recept toegevoegd als tegenhanger voor al dat zoet. Zelfs als niet-liefhebber van witte chocolade vond ik dit taartje een succes.


Recept van youtube.com/foodgloss
Ingrediënten:
  • Voor de bodem
  • 250 gram bloem
  • 60 gram suiker
  • 125 gram boter
  • 1 ei
  • ¼ tl zout
Voor de vulling
  • 400 gram witte chocolade
  • 400 gram crème fraîche
  • 3 eieren
  • ¼ tl zout
Bereiding:
  • Kneed van de bloem, suiker, boter, ei en zout een glad deeg. Dit kan makkelijk met de hand, maar uiteraard ook in een keukenmachine of staande mixer. Bekleed een ingevette en bebloemde springvorm van 20 cm doorsnee met het deeg en zet dit 15 minuten in de vriezer.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Prik de deegbodem in en bekleed met bakpapier. Leg hier bakbonen in zodat je de bodem blind bakt. Dit betekent dat je de bodem bakt zonder de vulling en de bonen zorgen ervoor dat het deeg niet rijst. Bak dit 20 minuten en haal uit de oven. Haal de bakbonen en het bakpapier uit de taartvorm. 
  • Stel de oven bij naar 180 graden.
  • Smelt de witte chocolade. Meng dit met de crème fraîche, de eieren en het zout. Giet het mengsel in de bodem en bak de taart nu zo’n 25-30 minuten, of tot de taart net niet goudbruin is (ik was iets te laat). Laat helemaal afkoelen voor je de taart eet.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...