28 augustus 2014

Griekse platte pitabroodjes

Onlangs bestelden L. en ik Grieks, omdat hij zo’n zin had in die platte pitabroodjes. Hij vindt ze heerlijk en vroeg aan mij of ik daar niet een recept voor had. Ik zei dat ik binnenkort wel even naar een goed recept ging zoeken.

Alsof het zo moest zijn, verscheen het recept voor deze pitabroodjes de volgende dag op nombelina.com. L. maakte ze en hij was meteen zo’n groot fan dat hij nog twee ladingen bakte voor in de vriezer. Kortom: dit recept is meer dan goedgekeurd. 



Recept een heel klein beetje aangepast van http://nombelina.com/griekse-pitabroodjes/, voor 8 stuks
Ingrediënten:
  • 6 gram instant gist
  • 240 gram lauwwarm water
  • 405 gram bloem
  • 2 tl zout
  • 1 el milde olijfolie

Bereiding:
  • Meng water en gist en zet vijf minuten aan de kant. Meng hier dan de bloem, het zout en de olijfolie door. Kneed dit tot een soepel en glad deeg. Wij deden dit met de hand en dat ging prima, maar in een staande mixer kan natuurlijk ook. Doe het deeg in een geoliede kom, dek af en laat een uur rijzen of tot verdubbeld in volume. 
  • Verdeel het deeg in 8 gelijke porties. Rol de balletjes uit tot dunne, ronde plakken van ongeveer 20 cm doorsnee. Verwarm een klein beetje olie in een koekenpan op middelhoog vuur en bak hierin de broodjes tot ze aan beide kanten goudbruin zijn. Dit duurt ongeveer 2 minuten per kant. 
  • Vers het lekkerst, maar ook goed op te warmen in de magnetron. Ook prima in te vriezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...