20 februari 2017

Mac & Cheeze

Als ik mensen vertel dat ik de laatste tijd meer veganistisch eet, krijg ik doorgaans deze reactie: “Oh, dat zou ik echt nooit kunnen! Zonder vlees zou me wel lukken maar kaas kan ik echt niet missen.” En dat snap ik! Kaas is heerlijk, geeft extra smaak aan veel gerechten en is ultiem comfort food. Dus echt, ik begrijp je. Ik vind het ook lekker.

Nu zijn er tegenwoordig veel vegan opties om die kaas te vervangen. Zo zijn er vegan kazen als Wilmersburger, dat tegenwoordig steeds beter verkrijgbaar is. Maar je kan ook zelf een beetje creatief zijn. Want kaas is een paar dingen: vet, hartig en romig. En als je op basis van die kennis aan de slag gaat, kan je makkelijk gerechten maken die hetzelfde comfort food effect hebben.

Zoals deze Mac & Cheeze. Gemaakt van cashewnoten. Smaakt het naar kaas? Nee. Heeft het hetzelfde hartverwarmende, vullende, en zoutige effect als Mac & Cheese gemaakt met echte kaas? Ja. Zelfs Laurens, verstokte kaasfreak, vond dit heerlijk. 



Voor 4-5 personen
Ingrediënten:
  • 300 gram gebrande cashewnoten
  • 300 gram pasta naar keuze
  • 375 ml amandelmelk
  • 1 theelepel groentenbouillonpoeder of een stukje van een bouillonblokje
  • 2 eetlepels citroensap
  • 40 ml zonnebloemolie
  • 2 tl arrowrootpoeder of maïzena
  • 1 tl uienpoeder
  • 1 tl knoflookpoeder
  • Zout en peper
  • 50 gram panko
  • 1 theelepel oregano
Bereiding:
  • Week de cashewnoten minstens 8 uur in koud water of giet er kokend water op en laat een uurtje staan. De cashewnoten worden zo zacht. 
  • Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. 
  • Giet de cashewnoten af en doe ze samen met de amandelmelk, groentebouillon, citroensap, zonnebloemolie, arrowroot of maïzena, uienpoeder, knoflookpoeder en zout en peper naar smaak in een blender. Draai tot een mooie gladde saus. Je hebt hier geen supergoede blender voor nodig, laat het gewoon een aantal minuten draaien. Het komt goed! 
  • Meng de pasta met de saus en doe in een ovenschaal. Meng de panko met de oregano en bestrooi de pasta hiermee. Zet het geheel 30 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven. Serveer met een groene salade. Ook de volgende dag even opgewarmd in de magnetron erg lekker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...