13 oktober 2014

Gezonde brownies als alternatief voor bruidstaart

Soms gaat het leven even harder dan je zelf had bedacht. In dit geval omdat ik anderhalve week voor mijn bruiloft plotseling een nieuwe en ontzettend leuke baan kreeg. Dat, in combinatie met het organiseren van de mooiste dag van mijn leven, zorgde dat mijn blog even op een lager pitje stond. Inmiddels zijn we getrouwd en vanaf volgende week hervatten we de gebruikelijke programmering weer gewoon. 

Op onze bruiloft was één gast die geen geraffineerde suiker mag eten. Ik wilde dus een alternatief regelen voor de bruidstaart. Nu verkocht onze supermarkt altijd suikervrije cake, maar toen ik die wilde gaan halen bleken die uit het assortiment. Kortom: ik moest zelf maar iets gaan bakken. Ik koos uiteindelijk voor een variatie op een recept van Ilovehealth.nl. De gast in kwestie was zo enthousiast over de brownies dat ze het recept graag wilde hebben. Altijd een goed teken. 

De brownies op de voorgrond en onze mooie bruidstaart op de achtergrond.
Ingrediënten:
  • 100 gram geroosterde hazelnoten
  • 24 dadels, zonder pit
  • 4 eetlepels cacaopoeder
  • 4-5 eetlepels kokosolie of roomboter, gesmolten (ik heb kokosolie gebruikt)
  • 2 eetlepels geraspte kokos
  • 1 theelepel vanille extract of het merg van een half vanillestokje 
Bereiding:
  • Doe de dadels in een kom en giet hier kokend water op tot ze onder staan. Laat dit 10 minuten staan. 
  • Giet de dadels af. Doe ze samen met de cacaopoeder, hazelnoten en geraspte kokos in de keukenmachine en laat draaien tot je een redelijk fijn mengsel hebt. Voeg dan de kokosolie en vanille toe en draai in de machine tot een glad mengsel. Het mengsel mag niet te kruimelig zijn. Is dat wel het geval, voeg dan nog wat water of gesmolten olie/boter toe. 
  • Doe het mengsel in een vorm naar keuze en zet minstens 2 uur in de koelkast om op te stijven. Snijd daarna in stukken. Omdat deze brownie zijn stevigheid krijgt door de kokosolie of boter is het belangrijk om hem in de koelkast te bewaren tot je hem serveert.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...