5 mei 2012

Met oreo's gevulde chocolate chip cookies

Ik zei het al op Twitter: een koekje in een koekje, dat kan alleen maar in Amerika. En in mijn keuken. Waar ik het idee vandaan heb weet ik niet meer, maar het is in ieder geval niet mijn eigen idee. Want wie verzint zoiets? Of beter: waarom heb ik dit niet bedacht? Ik vind het namelijk geniaal. Niet alleen eet je 2 koekjes terwijl het voelt als een (lees: minder schuldgevoel), het is ook zo’n leuke verrassing. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het plezier dat ik had bij het maken van deze koekjes. Ik bedoel, het is best heel tof om een koekje in een ander koekje te verstoppen.

Enfin, genoeg gepraat. De conclusie is: wil je eens iets geks bakken, waarvan je eigenlijk weet dat het nergens op slaat maar wat stiekem ontzettend leuk is en waar je iedereen mee verrast? Look no further, dit is het recept.

En nu ga ik een grote bak sla eten.


Voor 8 grote koeken
Ingrediƫnten
  • 8 oreo koekjes
  • 115 gram boter, op kamertemperatuur
  • 75 gram suiker
  • 80 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • 1 theelepel vanille extract
  • 150 gram bloem
  • ½ theelepel baking soda
  • Mespunt zout
  • 150 gram in stukken gehakte pure chocolade

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor tot 190 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier of een siliconen bakmatje.
  • In een grote kom, meng de boter en de 2 verschillende suikers samen tot het luchtig geklopt is. Klop hier daarna het ei doorheen. Voeg vanille extract toe en meng nogmaals.
  • Voeg bloem, baking soda en zout toe en meng. Voeg halverwege het mengen ook de pure chocolade toe en meng tot je een deeg hebt waarin de chocolade goed is verdeeld. Stop met mengen zodra alle bloem is opgenomen, anders krijg je taaie koekjes.
  • Optioneel: als het deeg te zacht is om balletjes van te maken, laat het dan een halfuurtje opstijven in de koelkast.
  • Verdeel het deeg in 8 delen en rol hier balletje van. Je kan hier eventueel ook een ijsschep voor gebruiken. Plet de balletjes en leg hier een oreo op. Vouw het koekjesdeeg, eventueel met natte handen, om het koekje heen tot je niets meer van de oreo ziet. Leg de deegballetjes op de bakplaat. Geef het deeg de ruimte, want de koeken lopen behoorlijk uit.
  • Bak de koekjes zo’n 12-15 minuten of tot de randjes goudbruin zijn.
  • Laat de koekjes afkoelen op de bakplaat tot ze stevig genoeg zijn om te verplaatsen. Laat eventueel verder afkoelen op een rooster.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...