28 mei 2012

Frisse citroentiramisu

Onlangs ging ik met collega L. uit eten. We wilden tapas en kwamen uit bij restaurant Maria aan de, hoe kan het ook anders, Mariaplaats in Utrecht. Het eten was heerlijk en het toetje zo mogelijk nog beter. De citroentiramisu die ik bestelde was echt hemels. Ik ben al gek op normale tiramisu maar ik ben eigenlijk niet echt een koffieliefhebber. Deze citroenversie was dus een welkome afwisseling.

Na mijn eerste hap riep ik al: “Dit ga ik zelf maken!” En zo geschiedde. Een Italiaans etentje met 5 personen bleek een prima gelegenheid voor dit recept. Deze tiramisu kost evenveel tijd als het maken van de normale versie dus daar hoef je het niet voor te laten.

Overigens gebruikte ik zelf citroenbrandewijn voor dit recept, maar dit kan je natuurlijk vervangen door Limoncello of gewoon door iets meer citroensap als je het alcoholvrij wil houden.


Ingrediƫnten:
  • 125 ml water
  • 115 gram suiker + 4 eetlepels
  • 2 eieren, supervers en biologisch
  • Sap van 1 citroen
  • 3-4 eetlepels citroenbrandewijn
  • 250 gram mascarpone
  • 250 ml slagroom
  • 2 pakken lange vingers of savoiardi

Bereiding:
  • Meng de 115 gram suiker met het water in een steelpan en verwarm tot de suiker volledig is opgelost. Haal het water van het vuur en doe hier het citroensap bij. Laat afkoelen en voeg citroenbrandewijn toe. Zeef het mengsel eventueel als er veel vruchtvlees of pitjes in zitten.
  • Splits de eieren. Klop de eigelen met de 4 eetlepels suiker licht en schuimig. Klop ook de eiwitten stijf. Klop in een derde kom de slagroom stijf. Klop dan de mascarpone door de eigelen.
  • Spatel de slagroom door de het eigeelmengsel. Spatel hier vervolgens ook de eiwitten door.
  • Leg in een langwerpige schaal 1 laag van de lange vingers en giet hier vervolgens het citroenwater overheen. Stop als de lange vingers niets meer in zich opnemen. Je wil ze zo nat hebben dat ze zacht zijn maar niet uit elkaar vallen.
  • Verdeel de helft van het mascarponemengsel over de lange vingers.
  • Leg een nieuwe laag lange vingers over het mascarponemengsel en giet hier voorzichtig de tweede helft van het citroenwater overheen. Stop weer als de lange vingers verzadigd zijn. Het kan zijn dat je een klein beetje citroenwater overhoudt. (Dit kan je prima opdrinken met wat spa rood er door. )
  • Verdeel de tweede helft van het mascarponemengsel over de lange vingers.
  • Dek af met vershoudfolie. Laat minstens 6 uur opstijven in de koelkast. Garneer eventueel met een plakje citroen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...