7 mei 2012

Homemade gezouten karamelpopcorn

In een poging om in het weekend eens voor een wat lichtere snack te kiezen, koos ik een pak magnetronpopcorn. Op zich lekker, maar het kan altijd beter. Ik moest denken aan de karamelpopcorn die R. altijd koopt als we in de bioscoop zijn, en besloot dat ik dat ook best zelf zou kunnen maken. Maar dan op een wat spannendere manier, namelijk met gezouten karamel.

Bij het proeven van de popcorn dacht ik alleen maar: waarom heb ik dit in vredesnaam niet eerder bedacht? Ik was nog geen 5 minuten bezig en het resultaat was echt een traktatie. Zout, zoet, knapperig, perfect.

“You’re a meanie! I leave and you make all kinds of tasty food.”* Dat sms-te R. mij toen ik hem zei wat ik gemaakt had. Heeft hij wel een beetje gelijk in. Heb dus maar beloofd het nog eens te maken als hij er wel is.



Voor een grote bak popcorn
Ingrediƫnten:
  • 1 zak zoute magnetronpopcorn
  • 75 gram suiker
  • 1 ½ el water
  • Zeezout naar smaak

Bereiding:
  • Bereid de magnetronpopcorn volgens de aanwijzingen op de verpakking. (Tip: wrik de ‘maisbolletjes’ in de zak los van elkaar, dan poppen ze beter.)
  • Doe de suiker met het water en de zeezout in een steelpan. Roer eenmaal door voor je de pan op het vuur zet, daarna kan je de karamel niet meer roeren. Laat het mengsel koken tot het amberkleurig wordt. Hoe donkerder, hoe bitterder. Niet proeven, want het spul is gloeiend heet.
  • Doe de popcorn in een glazen of aardewerken schaal en giet hier in een dun straaltje de karamel over. Roer ondertussen de popcorn zodat de karamel gelijkmatig verdeeld wordt. Doe dit snel (en voorzichtig) want de karamel koelt snel af en wordt dan hard. Bewaar eventueel nog wat karamel om voor het serveren over de popcorn heen te gieten als garnering.

* R. is een Nederlander, net als ik, maar wij hebben de vreemde gewoonte om Engels tegen elkaar te praten. Slaat nergens op en we zijn ons er ook nooit bewust van totdat bijvoorbeeld een winkelmedewerker ons in het Engels aanspreekt. Vandaar het sms-je in het Engels.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...