8 juli 2012

Amandelclafoutis met zomervruchten

Ken je van die tv-koks die dingen zeggen als: “Dit is zo’n recept dat je kan maken als je onverwachte visite een toetje voor wil zetten, want deze ingrediënten heb je altijd in huis.” Ik moet daar altijd een beetje om lachen. Ten eerste heb ik namelijk een hekel aan onverwachte visite dus die krijgen sowieso geen toetje – serieus, hoe moeilijk is het om even te bellen? – en ten tweede heb ik de ingrediënten die ze noemen vaak niet in huis. Ja, bloem, boter, eieren en suiker heb ik wel. Maar nutella, gedroogde abrikozen en maanzaadjes horen bij mij niet echt tot het standaard keukenarsenaal. Dus geloofde ik nooit in het bestaan van zulke toetjes.

Tot gisteren dan, toen ik deze clafoutis maakte. Want hoewel dit toetje misschien voor veel mensen ingrediënten bevat die ze niet standaard in huis hebben, is dit voor mij een recept waarvoor ik doorgaans niet naar de supermarkt hoef. Zo’n bakje bevroren bosbessen of ander fruit heb ik altijd wel liggen en de rest van de ingrediënten over het algemeen ook. Kortom: ik heb een recept voor een toetje dat ik altijd kan maken.

Bel me dus gerust eens voor een afspraak. Misschien zet ik je dan wel deze clafoutis voor. Dat betekent trouwens niet dat je nu ineens onverwacht op visite moet komen. Zoals ik al zei, onverwachte visite krijgt geen toetjes.



Ingrediënten:
  • 50 gram gemalen amandelen
  • 2 eetlepels bloem
  • 100 gram (riet)suiker
  • 2 eieren
  • 2 eidooiers
  • 250 ml slagroom
  • 300 gram (bevroren) fruit zoals bosbessen, bramen, frambozen, aardbeien of een mix. Als het bevroren is, niet laten ontdooien voor gebruik.

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 190 graden. Vet een bakpan van 20 cm doorsnee in met wat olie of boter.
  • Meng amandelen, bloem, suiker, eieren, eidooiers en slagroom tot een glad beslag. Roer hier het bevroren fruit doorheen. Giet in de bakpan. Laat de clafoutis in 20-25 minuten goudbruin en gaar bakken.
  • Heerlijk warm als toetje maar ook fantastisch als koud ontbijt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...