22 juli 2012

100 Foods: Paneer

Of: hoe ik wrongel in mijn BH kreeg.

Het leuke van de 100 Foods lijst is dat er mensen zijn die spontaan met tips voor recepten of verkrijgbaarheid van ingrediënten komen. Zo ook Miss Fromage die mij vertelde een recept voor paneer te hebben. Fijn! Het leek me niet moeilijk, dus ik dook gelijk de keuken in.

Moeilijk is het niet nee. Maar het was wel een beetje gedoe. Ik had namelijk geen kaasdoek in huis, dus besloot ik een wat dunnere theedoek te gebruiken. Maar terwijl ik probeerde het vocht uit de wrongel te persen, bleek de theedoek te dun en knapte open. Het gevolg: wrongel overal. En dan bedoel ik ook echt overal. Ik moest douchen.

Afijn, gelukkig was er nog genoeg van de wrongel te redden om een fijne paneer mee te maken. En ik moet zeggen, deze kaas is lekker. Doet me denken aan ricotta, dus vrij flauw maar daarom juist heel erg geschikt om veel smaken aan toe te voegen. Ik heb de blokjes nu zo gegeten, maar de volgende keer zou ik de denk ik rondwentelen in de garam masala om ze daarna te omhullen met een lekker beslag en ze dan te frituren. Hoe dan ook, lekker was het zeker!



Ingrediënten:
  • 2 liter volle melk, zo vers mogelijk
  • 120 ml citroensap

Bereiding:
  • Doe de melk in een pan. Breng tot tegen de kook aan en zet het vuur uit. Giet de citroensap erbij en blijf roeren tot de vaste en vloeibare bestanddelen zich scheiden.
  • Leg een kaasdoeg, hydrofielluier of een dunne theedoek in een zeef en giet hier het mengsel in. Laat uitlekken. Knijp eventueel nog het laatste vocht uit de wrongel.
  • Omwikkel de wrongel strak met een nieuwe doek. Leg dit op een snijplank en leg er een snijplank bovenop. Zet hier iets zwaars op, zoals een paar blikken met inhoud of een pan met water. Laat 3 uur staan, of korter of langer, afhankelijk van hoe stevig je je kaasje wil hebben.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...