16 juli 2012

Aardappels dauphinoise

Tot mijn grote verbazing kwam ik er gisteren achter dat één van mijn favoriete (bij)gerechten nog niet op mijn blog staat, namelijk aardappels dauphinoise. Ik was er van overtuigd van wel, en ik heb een kwartier gezocht en het echt niet kunnen vinden. Het zal er dus niet op staan. Maar dit gerecht is zo perfect en heerlijk bij allerlei soorten vlees dat het gewoon niet mocht ontbreken.

Rond aardappel dauphinoise is een eeuwigdurende discussie gaande: met kaas of zonder. Hoewel je er zeker kaas doorheen kan doen, gaat mijn voorkeur uit naar zonder kaas. Hoewel je zou denken dat je zonder kaas nooit dat lekkere korstje op je aardappels krijgt, gebeurt dat wel degelijk. Bovendien vind ik zelf dat de smaak en textuur van de kaas afdoet aan de zachte romigheid van de aardappels. Kortom: ik ben van Team
 Zonder. Maar voel je vrij om te experimenteren.


Voor 4 personen
  • 150 ml melk
  • 180 ml slagroom
  • 4 knoflooktenen
  • Snufje nootmuskaat
  • 700 gram aardappels
  • 2 eetlepels boter

Bereiding:
  • Schil de aardappels en snijd in plakken van ongeveer een halve centimeter dik. Kook deze bijna gaar en laat droogstomen. Schil de knoflook en hak deze grof. Doe deze vervolgens samen met de melk, slagroom en nootmuskaat in een steelpan en breng dit aan de kook. Zet vervolgens het vuur uit en laat een kwartiertje trekken.
  • Verwarm de oven voor op 170 graden.
  • Leg de aardappels in lagen in een ovenschaal, eventueel met wat zout tussen de lagen. Giet hier het slagroommengsel overheen. Verdeel hier de boter over in kleine stukjes. Laat de aardappels 45 minuten bakken tot ze gaar en goudbruin zijn.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...