25 juli 2012

Couscous met zeevruchten

Ik ben gek op vis. Ik ben ook gek op couscous. Maar om de een of andere reden had ik ze nog nooit in combinatie met elkaar gegeten. Het lijkt wel een soort mental block, want op de een of andere manier denk ik bij couscous alleen aan vlees of in vegetarische vorm.

Om de smaakpapillen maar weer eens te prikkelen maakte ik deze couscous met zeevruchten en kabeljauw. Een soort paella-achtig, maar dan anders. Een soort tomatensaus met witte wijn, maar toch niet helemaal. Een soort visrisotto, maar net niet. Het is dus een heleboel dingen niet, maar het is ook één ding wel: erg lekker.



Ingrediënten:
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui
  • 1 wortel
  • 1 stengel bleekselderij
  • 2 teentjes knoflook
  • Snufje chilipoeder
  • 2 laurierblaadjes
  • Blik (400 gram) tomatenblokjes of 6 zeer rijpe vleestomaten in blokjes
  • 200 ml witte wijn
  • 200 ml visbouillon
  • 200 gram gemengde zeevruchten
  • 150 gram kabeljauwfilet, in blokjes
  • 200 gram couscous
  • Handvol peterselie, fijngehakt

Bereiding:
  • Snipper ui en snijd wortel, bleekselderij en knoflook in kleine blokjes. Fruit deze op laag vuur aan in de olijfolie tot ze zacht zijn. Voeg chilipoeder, laurierblaadjes, tomatenblokjes, witte wijn en visbouillon toe en laat 20 minuutjes pruttelen.
  • Bereid de couscous volgens de aanwijzing op de verpakking.
  • Voeg de zeevruchten en kabeljauwfilet toe aan de tomatensaus en laat 5 minuutjes pruttelen. Serveer de vis over de couscous en bestrooi met peterselie.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...